Jak americký torpédoborec USS Stewart plul pod japonskou vlajkou. Po válce odmítl jít ke dnu

Jak americký torpédoborec USS Stewart plul pod japonskou vlajkou. Po válce odmítl jít ke dnu
Autor: public domain|Popisek: USS Stewart
29 / 11 / 2020, 16:00

Hlídkový člun č. 102, původně torpédoborec US Navy, USS Stewart, plul pod japonskou vlajkou až do roku 1945, kdy byl vrácen.

Ve druhé polovině druhé světové války několik amerických pilotů hlásilo, že hluboko v japonském týlu působí americký torpédoborec. Bylo zřejmé, že loď byla americká, protože měla nezaměnitelné linie starého torpédoborce se čtyřmi komíny, zároveň však nesl i prvky japonských válečných lodí.

Až když Japonsko v roce 1945 kapitulovalo, vrátil se Američanům japonský hlídkový člun č. 102, původně torpédoborec US Navy, USS Stewart. Stařičký torpédoborec třídy Clemson byl spuštěn na vodu 9.září 1919 a v roce 1922 byl přiřazen ke službě u Asijské flotily US Navy na Filipínách. Do USA se nepodíval dlouhých 23 let.

USS Stewart zůstal v nizozemské východní Indii a po začátku války s Japonskem bojoval ve spojené nizozemsko-americké flotile admirála Karla Doormana proti postupujícím Japoncům. V bitvě v Bandungském průlivu byl těžce poškozen a po návratu do přístavu Surabaja byl přemístěn k opravám do suchého doku, ale díky stupňujícímu se tlaku japonských sil nebyl čas na opravu a loď byla potopena v doku.

Po téměř roce byla loď opravena a dne 20. září 1943 vstoupila do císařského japonského námořnictva jako hlídková loď č. 102. Byla vyzbrojena dvěma 3“ děly a plavila se s japonskou Jihozápadní flotilou jako doprovodné plavidlo. Dne 23. srpna 1944, pod velením poručíka Tomoyoshi Yoshima operovala společně s protiponorkovou lodí CD-22, která potopila ponorku USS Harder pomocí hloubkových náloží, ale 102 se akce přímo neúčastnila. V listopadu 1944 dorazila 102 k opravám a posílení protiletadlové obrany do Kure.

Pak se plavila do jihozápadního Pacifiku, ale americké dobytí Filipín ji zablokovalo a dne 28. dubna 1945, stále pod kontrolou Jihozápadní flotily, byla bombardována a poškozena letadly amerického letectva v korejském Mokpo. 30. dubna byla převedena pod správu námořního distriktu v Kure a v srpnu 1945 ji našly americké okupační síly v Hiro Bay poblíž Kure.

29.října 1945 byla opět zařazena do US Navy jako DD-224 a vydala se na cestu domů. Poblíž Guamu selhaly její motory a loď dorazila do San Francisca v Kalifornii na začátku března 1946 na konci vlečného lana. DD-224 byla znovu vyřazena ze seznamu námořnictva dne 17. dubna 1946 a 24. května 1946 byla potopena jako cíl pro letadla.

Pět stíhačů námořnictva F6F Hellcat ji zasáhlo 18 raketami a tisíci náboji munice ráže ,50, ale houževnatá loď odmítala jít navzdory poškození ke dnu. Nakonec ji potopila USS PC-799 zásahy několika desítek granátů ze vzdálenosti okolo 100 metrů.


Zdroj: warhistory, US Navy, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace