Jak havarované Zero změnilo průběh války v Pacifiku

Jak havarované Zero změnilo průběh války v Pacifiku
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: Mitsubishi Zero
04 / 12 / 2018, 13:00

V roce 1942, kdy byla válka mezi Japonském a USA v plném proudu, měli Japonci ve vzdušném prostoru nad Američany zřetelnou výhodu. Zejména díky jejich stíhačce Zeru, jehož schopnosti Američané dlouho podceňovali a zároveň měli značné problémy tyto letouny sestřelovat. Zero mělo schopnost ve vzduchu ,,přechytračit" i ty nejlepší americké stíhačky v bitvách nad Pacifikem.

Současně Japonci dobře věděli, že právě USA pro ně představuje největší hrozbu, a po překvapivém úderu na Pearl Harbor si v červnu 1942 vyhlédli další námořní základnu Dutch Harbor na Aljašce. Japonsko vypravilo 44 stíhaček a bombardérů, které měly základnu srovnat se zemí podobně jako Pearl Harbor.

psali jsme: VIDEO: Poslední smrtící zbraň Japonska: Fanatičtí piloti ,,nakrmení" pervitinem chtěli zvrátit průběh války

Důležitou úlohu v připravovaném útoku sehrál pilot Tadayoshi Koga. Ten byl při úderu na základnu zasažen a Kogovi nezbývalo, než nouzově přistát na ostrově Akutan 40 kilometrů daleko. Ten byl však krajně nevhodný pro nouzové přistání, které Koga nakonec nepřežil. Americký hydroplán PBY Catalina, který prováděl okolo ostrova průzkum, si havarovaného Zera všiml a jeho posádka dokázala letoun dopravit na americkou námořní stanici do San Diega.

Tam začali experti s průzkumem silných a slabých stránek stíhačky Zero, která pro ty americké představovala ve vzduchu vážnou hrozbu, a s níž si zatím nebylo americké letectvo schopné poradit. Experti záhy slabé stránky japonského Zera odhalili. Spočívaly zejména v tom, že křídla Zera začala ,,tuhnout" při rychlosti vyšší než 200 uzlů, takže manévrování stroje bylo celkově pomalejší a vyžadovalo větší sílu vyvíjenou na knipl. 

psali jsme: VIDEO: Jak Reagan zachraňoval americké piloty před japonskými Zery

Také motor japonské stíhačky vynechával pod tíhou špatné akcelerace kvůli karburátoru ve tvaru plováku. Američané tak přišli důsledným zkoumáním slabých stránek japonského Zera, jak na něj ve vzduchu konečně vyzrát a podle toho uzpůsobili svou taktiku, jež se ukázala být úspěšná.

Havarované Zero pilota Kogy tak mělo velký význam na další průběh války s Japonskem, protože umožnilo Američanům znatelně zlepšit jejich bojovou taktiku proti těmto japonským letounům a postupně zvrátit průběh války v Pacifiku na svou stranu.

Zdroj: worldwarwings.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace