Jak Mosad přesvědčil iráckého pilota ke zběhnutí: 1 milion dolarů a izraelské občanství k tomu za letoun MiG-21. Z operace vytěžili i Američané

Jak Mosad přesvědčil iráckého pilota ke zběhnutí: 1 milion dolarů a izraelské občanství k tomu za letoun MiG-21. Z operace vytěžili i Američané
Autor: Airwolfhound, Flickr (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Rumunský MiG-21
19 / 09 / 2021, 16:30

Izraelská tajná služba Mosad si připsala v roce 1966 cenný zářez. Dokázala přesvědčit iráckého pilota, aby přeletěl se svým letounem MiG-21 do Izraele. Cílem operace bylo se zmocnit moderního sovětského letounu. Z celé akce pak těžili i Američané.

Munír Rúfá byl iráckým pilotem asyrského původu. Byl nespokojen s tím, že jeho křesťanské vyznání mu brání v kariérním postupu. Nesouhlasil také s rozkazem útočit na irácké Kurdy. Rúfá se posléze dostává do hledáčku tajné služby Mosad, která byla mimo jiné známá tím, že se snaží přesvědčit arabské piloty ke ,,zběhnutí" na izraelskou stranu. Zájem měl Mosad především o stroje, na nichž piloti létali, a jež chtěli podrobit důkladné analýze.

První pokusy však dopadly neúspěšně jako v případě vytipovaného kapitána Aida Hany, který létal pro egyptské vzdušné síly. Izraelský informátor Jean Leon Thomas se s pilotem sešel a nabídl mu 100 000 dolarů, když přeletí se svým strojem MiG-17 do Izraele. Nicméně Thomas nakonec nepořídil, protože Hana nejenže nabídku odmítl, ale vše nahlásil svým nadřízeným. Informátor byl navíc zatčen i se svými spolupracovníky a v roce 1962 exemplárně popraven.

O dva roky později přišel zdánlivý úspěch, který však skončil posléze nezdarem. Mosad se zaměřil na jiného egyptského pilota, kapitána Mohammada Abbase Helmyho, který byl považován za člověka, jehož lze zkorumpovat. Izraelci byli úspěšní v jeho přesvědčování, nicméně o několik měsíců později byl Helmy zavražděn v Jižní Americe.

V roce 1966 se naskytla jedna z dalších příležitostí. Rúfá byl totiž ,,tvárnějším materiálem" než jeho předchůdci, kteří lákání Mosadu odolali. Iráckého pilota si tajná služba pečlivě vytipovala a později jej kontaktovala agentka Mosadu. Ačkoli byl Rúfá ženat, navázali spolu vztah a odcestovali do Evropy. Tam zjistil, kdo je jeho přítelkyně, a že jejich vztah byl naplánován.

Posléze došlo k setkání s představiteli Mosadu, kteří vyložili v Římě ,,karty" přímo na stůl. Agenti učinili iráckému pilotovi velmi štědrou nabídku: dostane 1 milion dolarů, izraelské občanství a k tomu slušné zaměstnání. Rúfá ještě požadoval, aby do Izraele byla přesunuta jeho širší rodina a na nabídku kývl. Izraelci by se pak zmocnili moderního sovětského stroje MiG-21, o nějž jim šlov prvé řadě. Operace Diamant tak mohla začít.

Poté, co nabídku Rúfá přijal, odjel do Izraele, aby si prohlédl plánované místo přistání. Setkal se s náčelníkem Izraelského vojenského letectva Mordechajem Hodem, s nímž projednávali extrémně nebezpečný let a jeho klikatou trasu, která měla zajistit vyhnutí se radarům. „Jestli ztratíte nervy, jste mrtvý muž. Jakmile jednou opustíte obvyklou trasu, není cesty zpět," řekl mu pro výstrahu Hod.

16. srpna 1966 se naskytla příležitost opustit irácké řady a přidat se k Izraelcům. Když Rúfá přelétal nad severním Jordánskem, letoun zachytily radary. Jordánci kontaktovali Sýrii, ale dostali ujištění, že jde o cvičný let stroje, který patří syrským vzdušným silám. Když se Rúfá dostal nad Izrael, přidaly se k němu dvě izraelské stíhačky Dassault Mirage III, které jej doprovodily na základnu Chacor.

Operace Diamant tak mohla slavit úspěch, do izraelských rukou se dostal moderní stíhač Mig-21. Izraelci měli nyní možnost provést důslednou analýzu sovětského stroje a později poskytli k testování MiG-21 i Američanům. Ti se tak dostali díky Izraelcům rovněž k technické a výcvikové dokumentaci letounu Operace Diamant tak měla i širší mezinárodní důsledky, protože Izrael byl v Šestidenní válce velmi dobře připraven na koalici arabských států a zejména syrské MiGy-21. Rúfá tak nemohl v roce 1966 v žádném případě tušit, že se stane důležitou figurou izraelské historie.

V Izraeli začal irácký pilot nový život. Nevíme, kdy přesně zemřel, ale předpokládá se, že to bylo někdy kolem roku 1998 na infarkt.

 

Zdroj: War is Boring, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace