Proč selhal tajný sovětský projekt Voron? Americký "dar z nebes" vytěsnila jiná technologie

Proč selhal tajný sovětský projekt Voron?  Americký &quote;dar z nebes&quote; vytěsnila jiná technologie
Popisek: D-21B
28 / 11 / 2019, 13:00

Sovětské úsilí okopírovat americký dron D-21B k postavení vlastního moderního průzkumného prostředku bylo po mnoha pokusech nakonec neúspěšné. Přednost stejně posléze dostaly jiné technologie.

V probíhající studené válce na sebe poutaly pozornost špionážní letouny, jako byly například legendární U-2 či SR-71 Blackbird. V průběhu 60. let Američané pracovali na projektu průzkumném špionážním dronu D-21B. Ten měl operovat ve vysokých výškách a měl vynikat svou rychlostí. 

První let nového bezpilotního prostředku, který zdánlivě připomínal miniaturizovanou verzi zmíněného SR-71 Blackbird, se uskutečnil v prosinci 1964, aale teprva až po 5 letech došlo k jeho oficiálnímu představní.  CIA se tak do výbavy dostal prostředek, který bude ,,nepozorovaně" ve velkých výškách pořizovat fotografie čínských či sovětských tajných objektů, jaderných sil a dalších objetků podhléhajících utajení.

V roce 1969 podnikl nadzvukový špionážní letoun D-21B první ostrý let, aby pořídil fotografie čínských jaderných zařízení Lop Nor. Nicméně kvůli technické poruše se mu nepodařilo vrátit zpět do USA a místo toto havaroval na nehostinné Sibiři. Právě tehdy se zčistajasna otevřela příležitost pro Sověty. Ti neprodleně zajistili trosky dronu a následně je podrobili technické analýze.

,,Dron velmi zaujal sovětský letecký průmysl, byl to kompaktní stroj vybavený nejmodernějším průzkumným zařízením, určený pro prodloužené průzkumné lety ve vysokých nadzvukových rychlostech,"napsali k ,,americkému dárku" sovětští letečtí historikové Yefim Gordon a Vladimir Rigamant. Podle nich se o americký dron zajímalo mnoho předních sovětských průmyslových a obranných institucí, aby jej mohly zkoumat a přestavět jk obrazu svému.

Tím vznikl ambiciózní projekt Voron (Havran), jehož úkolem bylo vyvinout nadzvukový strategický průzkumný dron přestavěním letounu D-21B, ovšem za použití sovětských materiálů, motoru a vybavení. Mnoho prvků z amerického D-21B mělo posloužit jako vzor tomu sovětskému. V čele projektu stál legendární konstruktér Andrej Tupolev.

Do projektu Voron vkládal Ústřední výbor velké naděje, nakonec však nedošlo k jejich naplnění. Voron nikdy nevstoupil do služby a Sověti dali přednost použití průzkumných satelitů před drony. Věřili totiž, že satelity jsou mnohem efektivnější než drony, s jejichž vývojem neměli takové zkušenosti jako Američané. Sověti tak americký dron, který jim ,,spadl do klína", a který se snažili ,,okopírovat", vlastně prakticky nevyužili.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace