Jak sovětský stíhač sestřeloval Američany z nebe. ,,Vzdušný teror" z Vietnamu měl název MiG-17

Jak sovětský stíhač sestřeloval Američany z nebe. ,,Vzdušný teror&quote; z Vietnamu měl název MiG-17
Autor: wallycacsabre (CC BY 2.0)|Popisek: Mig-17
14 / 05 / 2020, 11:00

I když se jen těžko mohl měřit se svými americkými protějšky, sovětský proudový stíhač MiG-17, ač pomalejší a starší dokázal sestřelit mnoho amerických strojů ve Vietnamu, během níž se ukázal jako vážná hrozba těmto modernějším nadzvukovým strojům. MiG-17 pak používala řada dalších států jako například Československo, Sýrie, Irák, Afghánistán či Kuba.

Vietnamská válka přinesla pochopitelně i nespočet vzdušných soubojů mezi sovětskými a americkými stroji. Jako hrozba se tehdy jevil sovětský proudový stíhač Mig-17, který ač ve vlastnostech zaostávající za americkýmo moderními nadzvukovými letouny, dokázal jich  mnoho sestřelit a nepříteli řádně na nebi zatopit.

První prototyp středoplošníku se šípovitým křídlem vzlétl v roce 1950, o dva roky později byl letoun zařazen do služby. Pohonnou jednotku stíhače zajišťoval turbokompresorový motor Klimov VK-1A, maximální rychlost činila 1085 km/h ve výšce 5000 m, dolet potom 1 165 km bez přídavných nádrží. Mig-17 byl vyzbrojen jedním kanonem N-37D  a dvěma kanony NR-23, další části výzbroje tvořily dvě pumy o hmotnosti 250 kg.

MiG-17 se stal páteří stíhacího letectva v zemích Varšavské smlouvy na přelomu 50. a 60. let. Ale využívaly jej také jiné země mimo sovětský blok. Stroj zařadily do služby Sýrie, Irák, Afghánistán či Kuba, ale figuroval například i Angola.

Bojovou premiéru si letouny odbyly během Suezské krize v roce 1956 a účastnily se i dalších válek či konfliktů mezi arabskými státy a Izraelem. Významné pak bylo jejich nasazení v již zmíněném Vietnamu. Úkolem sovětského proudového stíhače bylo sestřelování amerických bombardérů, které byly pomalejší - B-36 Peacemaker či B-50 Superfortress.

Právě ve vietnamském konfliktu, kdy se studená válka načas stala ,,horkou", se proti americkým strojům osvědčil, a to nejen proti bombardérům. Stroje Mig-17 totiž sázely na ,,mrštnost", lehkost a větší manévrovatelnost v nižších rychlostech, o čemž se pravidelně přesvědčovaly americké nadzvukové letouny F-4 Phantom II, které brzy zjistily, s kým že mají ve vzduchu tu čest. S nadsázkou bychom mohli říct, že v některých okamžicích zažívaly americké stroje v konfrontaci s Migem-17 ,,vzdušný teror".

Sovětské letouny byly na vzdušných bojištích úspěšné, a tak se USA dokonce rozhodly pořídit od Izraele několik Migů-17, aby v rámci projektu zhodnotily jejich schopnosti a rozhodli, jakou taktiku na tento letoun použít. Dokonce později odkryté dokumenty prokázaly, že vlastnosti letounu, jako již zmíněná manévrovatelnost letounu překvapila všechny ty, kteří se projektu účastnili. A přestože Mig-17 měl přirozeně své vady jako každý jiný letoun, dokument v komplimentech pokračoval. Konstatoval, že sovětský letoun se zejména osvědčil při testech v nižších výškách, kde stroj dokázal optimálně využít své schopnosti. 

Mig-17 se tak ve vietnamském ,,pekle" ukázal ve výborném světle, jako stíhač, který svého času dával zabrat moderním americkým nadzvukovým letounům

 

Zdroj: National Interest, wikipedia

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace