Jak vypadal drak letadla X-15A2 po letu rychlostí Mach 6.7
3. října 1967 dosáhl americký hypersonický výzkumný letoun X-15A-2 rychlosti Mach 6,72. Rekordní stroj pilotoval Major Pete Knight.
Provozován leteckými silami Spojených států a NASA jako součást experimentálních letadel X v šedesátých letech minulého století, byl stroj X-15 poháněný raketovým motorem XLR-99 o tahu 57 000 liber (222 kN) postaven ve třech různých, průběžně upravovaných exemplářích. Stroj o délce 15,47 metru měl rozpětí 6,82 metru a byl vypouštěn z upraveného bombardéru B-52.
psali jsme: 14. října 1947 překonal Chuck Yeager rychlost zvuku
X-15 byl vynesen do počáteční nadmořské výšky 45 000 stop mateřským strojem NASA NB-52B, a pak vypuštěn, aby raketa pohánějící stroj měla dostatek paliva. Tak bylX-15 schopen dosáhnou vysokých rychlostí či výškových rekordů.
V závislosti na typu mise poskytl raketový motor tah na prvních 80 až 120 vteřin letu. Po zbytek doby, tedy asi 10-11 minut, se stroj pohyboval bez pohonu a přistával rychlostí téměř 320 km/h.
X-15 stále drží světový rychlostní rekord nejvyšší dosažené rychlosti pilotovaného stroje. Třináct letů tohoto stroje dosáhlo okraje vesmíru a osm pilotů získalo odznak astronauta od NASA nebo amerického letectva. X-15 vystoupal nad 61 km 42krát a nad 91,4 km čtyřikrát!
psali jsme: SR-72 schopný letět až Mach 6 už v roce 2030?
Tyto výkony si ale vybíraly daň na draku stroje, jak ukazuje výše uvedené video. Vnitřní části stroje byla vyrobena z odlehčené slitiny titanu, povrch letounů byl potažen speciálním chromniklovým plechem s přísadou hliníku, který byl schopen vydržet extrémní teploty, jež měly dosahovat až 800 stupňů Celsia během hypersonických letů.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více
Zdroj: The Aviationist
Tagy