Jak-3 byl Stalinův ,,game changer" Velké vlastenecké války ve vzduchu

Jak-3 byl Stalinův ,,game changer&quote; Velké vlastenecké války ve vzduchu
Autor: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported|Popisek: Jak-3
20 / 05 / 2022, 10:00

Jak-3 nebyl nejlepší stíhačkou z druhé světové války, ale jasně pomohl SSSR obrátit vývoj letecké války v boji proti nacistickému Německu Adolfa Hitlera.

Během druhé světové války se Jaky ukázaly jako nejdůležitější stíhací letouny sovětského letectva. Výroba jednomístného letounu byla zahájena ve 30. letech 20. století a prototyp I-26 byl poprvé zalétán v lednu 1940. Důraz byl kladen na použití levných materiálů.

První z moderních stíhaček Jak, Jak-1, vstoupil do služby právě včas, aby čelil německé invazi v červnu 1941. Hbitý a rychlý Jak byl nejlepší z nových sovětských stíhaček a se zkušeným pilotem byl vice než schopný rovnat se německým Bf 109 nebo Fw 190. Kromě toho se sovětský stíhač osvědčil i jako letoun pro pozemní útoky.

Jak válka pokračovala, Jak-1 se vyvíjel až do verze s označením Jak-3. Vylepšený stíhač měl seříznutou zadní část trupu a namontován jednoduchý průhledový kryt, který nabízel jeho pilotům mnohem lepší zorné pole a výhled. Jak-1 byl výrazně modernizován jako Jak-1M, ale byl přeznačen na Jak-3 a stal se jedním z nejobávanějších nepřátel pilotů Luftwaffe na východní frontě. Poprvé vzlétnul 30. září 1943 a do služby vstoupil následující rok. Jak -3 byl vybaven kapalinou chlazeným pístovým motorem Klimov VK-105PF2 V2 o výkonu 1290 k, který poskytoval maximální rychlost 646 km/h a dolet 648 km.

Kromě toho, že Jak-3 byl rychlý letoun, byl také schopen snést značné množství poškození a zůstat letuschopný. Výzbroj tvořil jeden kanón ShA-20M ráže 20mm, který střílel hřídelí vrtule a dva kulomety UBS 12.7mm.

Stíhačky řady Jak patřily k nejvyráběnějším letounům druhé světové války, v konfiguraci Jak-3 jich bylo vyrobeno asi 5 000. Dnes existuje na světě pouze jediný dochovaný původní Jak-3 a je ve sbírce Musée de l'Air et de l'Espace v Le Bourget na pařížském letišti-Le Bourget. Během druhé světové války sloužil u francouzského pluku 'Normandie-Niemen' sovětského letectva na východní frontě.

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace