Jaká britská a americká technika pomohla Rudé armádě? Slavný tank a letadlo doprovodilo i obojživelné vozidlo od Fordu

Jaká britská a americká technika pomohla Rudé armádě? Slavný tank a letadlo doprovodilo i obojživelné vozidlo od Fordu
foto: Bergfalke2, Wikipedia/Bell P-39 Airacobra

Jak známo, britskou i americkou techniku používala během druhé světové války i Rudá armáda. A která technika například pomohla Rudé armádě k vítězstvím nad nacistickým nepřítelem, či překlenout ,,horké" chvíle na bojišti?

Není žádnou novinkou, že Rudá armáda měla ve své výzbroji i západní spojeneckou techniku, která jí pomohla vybojovat důležitá vítězství na frontách druhé světové války. A která technika například rudoarmějcům ulehčila jejich práci?

1. Vojenský nákladní automobil Studebaker US6. Dnes již legendární vůz se vyráběl během druhé světové války nejen v USA, ale také v Íránu. Posléze se dostaly také do Sovětského svazu. US6 vznikl v roce 1941 a za jeho vývojem stála společnost Studebaker. Pro Sovětský svaz bylo důležité, že automobil sloužil rovněž jako nosič nejrůznějších nástaveb, z nichž vynikla konfigurace s raketometem Kaťuša. Do Sovětského svazu bylo dodáno 100 tisíc těchto velmi užitečných vozidel, který si na rozdíl od amerických vojáků oblíbili ti sovětští a pochvalně se o něm vyjádřil také maršál Žukov.

studebaker

                                                     Studebaker US6 (autor Pibwl CC BY-SA 3.0)

2. Tank M4A2 Sherman. Další legenda, kterou asi není třeba příliš představovat zájemci o druhoválečnou vojenskou techniku. Patrně nejznámějšího amerického tanku se vyrobilo kolem 50 000 kusů a jedná se tak o druhý nejpočetnější tank po T-34. Sovětskému svazu bylo dodáno během války více než 4 000 kusů proslaveného vozidla. Shermany figurovaly ve 2. tankové gardové armádě, která se zúčastnila bojů o Berlín v závěru války. Tato jednotka ztratila dokonce 209 Shermanů. Americké tanky používala sovětská armáda i při osvobozování Československa v roce 1945.

3. Hawker Hurricane. V našem výběru se nyní zaměříme na letadla. Jiným prostředkem, který pomáhal Sovětům v druhé světové válce, byl slavný britský stíhač Hawker Hurricane. První let se uskutečnil již v roce 1935 a stroj byl do služby zařazen o dva roky později. Celkem se ho vyrobilo necelých 15 000 kusů. Tyto letouny se poprvé objevily v Sovětském svazu v prvních měsících války a představovaly sice vítanou podporu sovětského letectva, na druhé straně z nich sovětští piloti nebyli zrovna unešeni. ,,Dali nám Hurricany, ale byly to kusy veteše," vzpomínal později jeden z nich Vitalij Klimenko. Sovětům bylo dodáno během druhé světové války přes 3 000 britských stíhačů.

hurricane

                                               Hawker Hurricane (autor flickr.com (CC BY-SA 2.0)

4. Bell P-39 Airacobra. A ve vzduchu ještě chvíli zůstaňme, protože Aircobry odvedly na sovětské straně kus užitečné práce a piloti si jej na rozdíl od britských či amerických oblíbili. Bell P-39 Airacobra byl americký stíhací letoun bojově nasazený v druhé světové válce. Jeho hodnocení je velmi rozporuplné – v letectvu USA a Velké Británie měl velmi špatnou pověst, naopak sovětskými letci byl hodnocen výborně. Jednalo se o stroj velice neobvyklé a zajímavé koncepce. Motor byl umístěn až za pilotní kabinou, blízko těžiště stroje, přičemž malé momenty zlepšovaly obratnost letounu. Přitom vrtule v přídi letounu byla hnána přes dlouhý spojovací hřídel, procházející pod pilotem. V „prázdné“ přídi tak mohla být soustředěna hlavňová výzbroj. Letoun měl velmi dobrou schopnost přežití. V malých a středních výškách pak letouny odváděly svkělou práci. Aircobru si ,,osedlala" sovětská stíhací esa jako legendární Alexander Pokryškin nebo Grigorij Rečkalov. Celkem se i našlo necelých 5 000 letounů Aircobra do Sovětského svazu.

5. Jeep Willys MB. Ze vzduchu opět na zem. Jeep Willys MB byl známý americký lehký užitkový vůz a synonymum pro terénní auto. Malé, ale výkonné a snadno ovladatelné vozidlo udělalo na Sověty dojem, a rychle si je oblíbili. Auto, které nemělo dveře, umožňovalo vojákům snadno džíp opustit v případě hrozícího nebezpečí. Sovětům bylo dodáno okolo 52 000 těchto vozů, které plnily svůj účel více než dobře.

jeep

                                                      Jeep Willys MB (autor flickr.com (CC BY-SA 2.0))

6. Obojživelné vozidlo Ford GPA. Američané se dali do konstrukce malého obojživelného vozidla poté, co Němci postavili vlastní obojživelná vozidla KDF 166 Schwimmwagen. Američané potřebovali rovněž hbitá vozidla pro rychlý přesun vojáků. Vývoj vozu obstarala společnost Sparkman&Stephens. Nicméně výsledný produkt rozhodně stál za očekáváními. GPA bylo těžkopádné vozidlo, na zemi příliš těžké a nepraktické, stejně jako ve vodě. Mezi americkými vojáky se tak GPA netěšil velké přízni, což neplatilo o sovětských, kteří je naopak využili. Sovětům bylo celkem dodáno okolo 3 000 vozidel GPA od spojenců, přičemž nesly označení Ford-4.

Spojenecké techniky Sověti samozřejmě dostali více, výše uvedená slouží jako ilustrativní výběr.

 

Zdroj: Russia Beyond, Wikipedia

 

 

Tagy