Jako dobytí ráje: Německá ponorka tajně vplula do základny Royal Navy a "Královský dub" šel ke dnu

Jako dobytí ráje: Německá ponorka tajně vplula do základny Royal Navy a &quote;Královský dub&quote; šel ke dnu
13 / 02 / 2020, 13:00

V roce 2017 byl objeven vrak levoboční parní pinasy bitevní lodi HMS Royal Oak potopené při jednom z nejodvážnějších podniků německých ponorkových velitelů přímo na hlavní základně Královského námořnictva ve Scapa Flow 14. října 1939.

Pinasa měla přepravní kapacitu 59 mužů, ale po útoku na loď se na ni dostalo více než 100 námořníků, přičemž mnozí, aby udělali místo dalším, se tísnili v podpalubí. Pinase se podařilo dostat asi 300 metrů od potápějící se bitevní lodi, ale sama se také převrátila a potopila, přičemž zahynul neznámý počet námořníků.

pinasa z Royal Oak

HMS Royal Oak byla bitevní lodí třídy R (Revenge) spuštěná na vodu 17. listopadu 1914 a uvedená do služby 1. května 1916. Dost včas na to, aby se zúčastnila slavné bitvy u Jutska, kde mj. zaznamenala zásahy na bitevních křižnících Derfflinger a Seydlitz. Po válce loď sloužila v sestavě Atlantského i Středomořského loďstva, prošla modernizací, a během španělské občanské války byla podle zásad nezasahování nasazena k patrolování ve vodách kolem Pyrenejského poloostrova, přičemž byla 2. února 1937 východně od Gibraltaru napadena republikánskými bombardéry, za což se později republikánská vláda omluvila.

Od prvních dnů druhé světové války kotvila ve Scapa Flow, hlavní britské námořní základně na Orknejských ostrovech. V říjnu 1939 se podílela na pátrací misi po německé bitevní lodi Gneisenau, která vyplula, aby odvedla pozornost od operací křižníků Deutschland a Admiral Graf Spee vyslaných proti obchodním trasám. Již s ohledem na nejvyšší rychlost staré bitevní lodi (20 uzlů) byla operace spíše symbolická a bezvýsledná. Vrátila se do Scapa Flow. Základna očekávala tou dobou německý letecký útok a většina lodí ji opustila. Royal Oak zůstala, aby svými protiletadlovými zbraněmi přispěla k případné obraně.

Již během první světové války se dvě německé ponorky pokusily do Scapa Flow proniknout. Obě byly napadeny, jedna přinucena najet na břeh, druhá zničena. Ale 14. října 1939 v 00:27 zapsal do lodního deníku ponorky U-47 její velitel Günter Prien: "Wir sind in Scapa Flow!!!" Musel mít pocit, jako když je malé dítě přes noc zavřené v cukrárně. Bohužel pro něj byla ovšem cukrárna poněkud vyjedená, o čemž samozřejmě ponorkový velitel předem nemohl vědět. Zamířil k největším lodím, které v poloprázdné zátoce nepřesně identifikoval jako bitevní křižník třídy Renown (ve skutečnosti šlo o zásobovací loď hydroplánů Pegasus), lehký křižník (tehdy zbrusu nový Belfast, který dodnes můžete navštívit v Londýně), a bitevní loď, kterou Prien správně zařadil jako třídu R.

Z příďových torpédometů vystřelil tři torpéda, čtvrté se zaseklo. Dvě minula, ale jedno v 1:04 HMS Royal Oak zasáhlo. Škody napřed nebyly příliš patrné, a za příčinu výbuchu byla považována zprvu nehoda ve skladu. Ostatně ve Scapa Flow podobně zanikla již bitevní loď Vanguard v roce 1917. Mnozí z členů posádky, kteří nebyli ve službě, se v klidu vrátili na svá lůžka.

U-47 se otočila a vypálila torpédo ze zadního torpédometu, ale minula. V souvislosti s odvážným Prienovým počinem se hovoří o husarském kousku, což jistě průnik na hlavní základnu nepřítele byl. Ovšem vlastní útok na kotvící bitevní loď probíhal až groteskním způsobem. Prien nařídil nabít přední torpédomety, ponorku opět otočil, a teprve nyní výsledek odpovídal situaci. Salva tří torpéd zasáhla loď v 1:16. Bitevní loď se naklonila o 15°, pak dále na 45°, v této pozici chvíli vydržela a po několika minutách se potopila ze ztrátou 835 mužů, mezi nimi část zahynula na výše zmíněné pinase.

Günter Prien ze Scapa Flow šťastně unikl a dostal po návratu od Hitlera Rytířský kříž. U-47 byla ztracena při útoku na konvoj OB 293 7. března 1941. Ponorku s využitím ASDICu (sonaru) v účinné spolupráci zasypaly hlubinnými pumami torpédoborce Wolverine a Verity. Zanikla v mohutné podmořské explozi. Ač Prien zahynul relativně velmi brzy, dosáhl neuvěřitelného skóre 30 potopených lodí s celkovým výtlakem 193808 BRT.

Royal Oak, ač leží v mělké vodě, nebyl vyzdvižen, především s ohledem na fakt, že jde o válečný hrob. V letech 2006-2010 bylo z lodi odčerpáno 1600 tun paliva, které představovalo hrozbu životnímu prostředí.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace