Japonci zneužili Červený kříž, Američan jejich loď potopil a Číňané vyšli naprázdno - záhada pokladu Awa Maru

Japonci zneužili Červený kříž, Američan jejich loď potopil a Číňané vyšli naprázdno - záhada pokladu Awa Maru
Autor: U.S. Navy, Wikimedia Commons CC0|Popisek: USS Queenfish
20 / 05 / 2021, 10:00

Japonská loď Awa Maru přivezla v březnu 1945 do Singapuru zásoby Červeného kříže určené americkým a britským zajatcům. Status lodi Červeného kříže jí garantoval bezpečný průjezd při setkání s válečnými loděmi spojenců. Pro zpáteční cestu vzala na palubu kromě námořníků, vojáků a civilistů také podle některých zpráv cennosti v hodnotě asi 5 miliard dolarů, tedy 40 tun zlata, 12 tun platiny, diamanty a strategické materiály. Kapitán ponorky USS Queenfish si ji 1. dubna spletl s torpédoborcem.

Awa Maru byla původně civilní loď pro osobní přepravu. Její stavbu zahájila společnost Mitsubishi Shipbuilding and Engineering v Nagasaki v červenci 1941, ale válečné události vedly k rekvizici rozestavěné lodi námořnictvem, které pro ni mělo jiné využití. V letech 1943 a 1944 sloužila k transportu munice a dalších zásob mezi Japonskem a Singapurem a vojenských jednotek do Barmy, a také posil na Filipíny.

Jako součást konvoje plujícího k Filipínám byla také poprvé torpédována. Díky radaru byly japonské lodě v noci z 18. na 19. srpna odhaleny "vlčí smečkou" tří amerických ponorek. Awa Maru zasáhlo torpédo, ale kapitánovi se podařilo najet na mělčinu, čímž zabránil potopení plavidla. Po provizorní opravě byla loď odtažena do Manily, generální oprava pak proběhla v Singapuru a v lednu se v sestavě konvoje Hi-84 Awa Maru vrací do Japonska.

Je vybrána pro zásobovací misi Červeného kříže a přiváží zásoby pro spojenecké zajatce držené v Singapuru. 28. března pak s námořníky obchodního loďstva, vojáky, diplomaty a civilisty, nákladem kaučuku, olova, cínu a cukru, a možná i obrovského pokladu opustila Singapur směrem do Japonska.

Ale pozdě v noci 1. dubna byla loď v Taiwanské úžině torpédována americkou ponorkou USS Queenfish (SS-393), která si parník ve tmě spletla s japonským torpédoborcem. Přežil pouze jeden muž, Kantora Šimoda, z celkového počtu 2004 osob na palubě, který potvrdil, že loď již žádné zásoby od Červeného kříže nevezla. Nicméně status chránící loď před napadením stále platil, loď byla označena, a velitel americké ponorky byl admirálem Kingem postaven před vojenský soud a shledán vinným z nedbalosti. Japonsko požadovalo po USA plné odškodnění v hodnotě asi 52 miliónů dolarů. O zlatu nepadlo ani slovo.

Vrak lodi opředené tajemstvím byl nalezen Čínou v roce 1977 a během 5 let výzkumů vraku se na nalezení pokladu utratilo přibližně 100 miliónů dolarů, nicméně bez výsledku. Mnohem prozaičtější vysvětlení ale může být, že zlato v lodi vůbec nebylo a Awa Maru vezla jen životně důležité suroviny. V roce 1977 vrak lokalizovali Číňané v utratili za pět let 100 milionů dolarů v naději, že poklad najdou. Nenašli. Zlato a další cennosti byly patrně určeny ne k převozu do Japonska, ale naopak, byly lodí dopraveny do Singapuru a určené pro Thajsko, kam také byly dodány. Z celé kauzy tak zůstává jen pachuť fakticky nespravedlivě odsouzeného kapitána americké ponorky.

Červený kříž nemohl garantovat, že lodě na jeho misích nebudou zneužity. Současně platí, že tyto mise byly více než potřebné a spojenci na nich samozřejmě měli zájem. Komandér Loughlin, velitel ponorky Queenfish, špatně loď identifikoval a potopil. Z "nedbalosti" nezjistil, že jde o loď Červeného kříže. Ve skutečnosti převážela zásadní suroviny pro japonské válečné úsilí.

Zdroj: War History Online

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace