Japonská noční můra měla jméno USS England. Každý druhý den jeden ,,zářez" ponorky

Japonská noční můra měla jméno USS England. Každý druhý den jeden ,,zářez&quote; ponorky
Autor: public domain|Popisek: USS England
05 / 12 / 2020, 10:00

Torpédoborec USS England můžeme přiřadit k těm plavidlům, které Japonce příslovečně budily ze spaní během druhé světové války. Během 12 dnů dokázal torpédoborec poslat ke dnu 6 japonských ponorek, což staví USS England na pomyslný piedestal v protiponorkovém boji.

Obzvlášť úspěšný byl během druhé světové války doprovodný torpédoborec USS England, který způsobil Japoncům poměrně těžké ztráty. Můžeme říct, že se plavidlo v úzce vymezeném časovém úseku stalo efektivním specialistou na japonský protiponorkový boj.

USS England patřil do třídy Buckley, kterou tvořilo 102 doprovodných torpédoborců. Torpédoborec byl spuštěn na vodu 26. září 1943 a zařazen do služby o necelé tři měsíce později. Plavidlo mělo výtlak 1 400 tun a mohlo dosahovat rychlosti 23 uzlů, posádku tvořilo celkem 198 mužů včetně 15 důstojníků.

Úspěšná ,,protiponorková sága" USS England začala v květnu 1944, kdy společně se dvěma torpédoborci dostaly rozkaz najít japonskou ponorku I-16, která měla plout směrem k Šalamounovým ostrovům v Jižním Pacifiku. 19. května 1944 sonar USS England zachytil japonskou ponorku. První hlubinná puma Hedgehog (,,Ježek") sice minula, druhá již nikoliv. Třetí puma minula rovněž, čtvrté se dokázala I-16 vyhnout, konečně pátá pak ,,dílo" dokonala, když se ozvala velká ohlušující exploze.

Další na řadě byla ponorka Ro-106, která byla součástí větší ponorkové formace, jež plula směrem na sever od Admiralitních ostrovů v Pacifiku, aby zde sevřela americké letadlové lodě. Ro-106 byla detekována 22. května 1944. První hlubinná puma ponorku nezasáhla, druhá už byla úspěšnější, což dokazoval ohromující podmořský výbuch.

USS England dokázal ještě úspěšně poslat ke dnu další čtyři japonské ponorky - Ro-104, Ro-116, Ro-108 a Ro-105. Během 12 dní tak potopila celkem 6 japonských ponorek, jinými slovy si torpédoborec připsal úspěšný ,,zářez" japonského plavidla každý druhý den, což z USS England činí v protiponorkovém boji ve druhé světové válce jeden z nejúspěšnějších doprovodných torpédoborců vůbec.

Po ,,skolení" 6 japonských ponorek plul USS England v létě 1944 po severní části Šalamounových ostrovů a poskytoval nezbytný doprovod pro budování základen, přípravy pro další útoky na japonské území na severu a zajištění zásob posádkám. V lednu 1945 USS England doprovázel konvoje mezi ostrovem Manus na Papuy-Nové Guineji a ostrovem Ulithi. V březnu 1945 plul torpédoborec jako součást operační skupiny 54, která měla ostřelovat před samotnou invazí strategický důležitý ostrov Okinawa, kde Japonci kladli nebývale tuhý odpor.

V květnu 1945, na samém sklonku války, pak byl torpédoborec napaden třemi japonskými střemhlavými bombardéry. Protiletadlová palba torpédoborce sice odvedla svou práci, ale jeden ze sestřelených letounů dopadl na pravobok plavidla. To způsobilo vážné škody, ale loď se podařilo nakonec s velkým vypětím sil zachránit. Při útoku však přišlo o život 37 členů posádky.

V červenci 1945 USS England dorazil do Filadelfie, kde se podrobila opravám a bylo rozhodnuto o jeho konverzi na vysokorychlostní transportní plavidlo. Nicméně vzhledem k vážným škodám, které utrpělo a přebytku lodí svého typu padlo rozhodnutí nedokončit opravy USS England a vyřadit ho ze služby. To se stalo realitou v říjnu 1945 a úspěšné plavidlo bylo prodáno k sešrotování následující měsíc.

 

Zdroj: We Are Mighty

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace