Japonské císařské tornádo - pásovými vozidly proti letadlovým lodím

Japonské císařské tornádo - pásovými vozidly proti letadlovým lodím
Autor: U.S. Navy, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Operační svaz 38 v kotvišti atolu Ulithi v prosinci 1944
16 / 07 / 2021, 16:00

Zoufalí lidé dělají zoufalé činy. A japonské císařské námořnictvo bylo v závěrečné fázi války v Tichomoří v zoufalé situaci. Ve Filipínském moři v červnu 1944 čelilo sedmi těžkým a osmi lehkým letadlovým lodím s devíti stovkami moderních letounů s dobře vycvičenými posádkami. V říjnu již americký operační svaz 38/58 tvořilo těžkých letadlových lodí devět. V dubnu 1945 jedenáct. Konvenční prostředky odporu byly zlomeny a zbývající neefektivní. Zbývaly ty nekonvenční: speciální útočné jednotky kamikaze. A mezi dalšími jeden vskutku originální.

V dubnu 1944 zahájily japonské ponorky I-36, I-38, I-41, I-43 a I-53 a pomocná zásobovací loď pro ponorky Cukuši Maru ve Vnitřním moři u Nasakedžimy pod dohledem velitele 6. loďstva viceadmirála Takagiho výcvik pro operaci s kódovým označením Tacumaki (tj. Tornádo). V jejím rámci měly ponorky přepravit z Kure na Majuro na Marshallových ostrovech modifikovaná obojživelná pásová výsadková vozidla typu 4 Ka-Cu, každé vyzbrojené dvěma torpédy ráže 450 mm.

Proč. Američané využívali mezi operacemi jádra svých námořních sil dobře zabezpečená provizorní kotviště v lagunách vybraných atolů jako byl kromě zmíněného Majura později především známější atol Ulithi v Karolínách. Přes účinná protiponorková opatření by se ponorka mezi potenciální cíle při konvenčně vedeném útoku nedostala. Ale co kdyby vysadila ozbrojené obojživelné pásové vozidlo, to by vlastnimi silami doplulo k pásu ostrůvků, které by přejelo, vjelo na vnitřní straně zpět do vody a napadlo kotvící letadlové lodě torpédy...? Šílené?

Operaci začaly v samém začátku komplikovat technické problémy s vozidlem Ka-Cu. Šlo o zcela novou konstrukci, prototyp vznikl koncem roku 1943. Jeho původním účelem nebyly ani bojové ani útočné operace, tím méně boj s letadlovými loděmi třídy Essex. Šlo o vozidla určená k zásobování japonských posádek na tichomořských ostrovech, byť si je lze představit i v roli, kterou při vyloďovacích operacích sehrávaly americké LVT. K těm již ovšem Japonci neměli příležitost. Typ 4 Ka-Cu vážil asi 16 tun, a na ponorky jej naloží pomocí jeřábu loď Cukuši Maru. Motorový prostor byl hermeticky uzavřen, aby mohlo být vozidlo přepraveno ponorkou do své operační oblasti.

Operaci Tacumaki bylo třeba odložit do doby, kdy budou vozidla po technické stránce připravena a zjištěné závady odstraněny.  Celkem bude vyrobeno bezmála pět desítek kusů tohoto vozidla, ale žádné nebude ke smělému útoku proti americkým kotvištím do konce války využito. Jediným výsledkem operace budou zjištění provedená na atolem Majuro, které v dubnu 1944 provede během průzkumné plavby ponorky I-36 ponorkový letoun Jokosuka E14Y. Ohlásí přítomnost jedenácti letadlových a tří bitevních lodí.

Zdroj: codenames.info; wikipedia.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace