Japonské válečné kolosy, bitevní lodě z 2. světové války byly nalezeny na dně Filipínského moře

Japonské válečné kolosy, bitevní lodě z 2. světové války byly nalezeny na dně Filipínského moře
Popisek: Jamaširo (v popředí), Fusó (uprostřed) a Haruna v Tokijské zátoce ve 30. letech
08 / 12 / 2017, 18:30

Mezi nalezenými vraky jsou i legendární bitevní lodě japonského císařského námořnictva IJN Yamashiro a IJN Fuso.

Lodě nalezl tým spoluzakladatele společnosti Microsoft, Paula Allena. Spolu s mohutnými bitevními kolosy leží na mořském dně i torpédoborce Asashio, Asagumo Asashio a Mischishio Asashio. Všechny tyto lodě šly ke dnu během bitvy v zálivu Leyte v říjnu roku 1944. Tato bitva byla největší námořní bitvou 2. světové války.

Psali jsme: Paul Allen a jeho tým nalezli potopený křižník, který vezl atomovou pumu shozenou na Hirošimu

Obě bitevní lodě třídy Fusó byly postaveny na počátku 1. světové války podle konstrukce klasických dreadnoughtů, které měly mimo děl hlavní ráže na přídi a zádi i dělové věže uprostřed lodi. Celkem nesla tato třída 12 děl ráže 356 mm v šesti věžích a dosahovala poměrně vysoké rychlosti 23 uzlů.

IJN Fuso late 1930's

Psali jsme: Největší bitevní loď světa nalezena zakladatelem Microsoftu

Poválečná modernizace přidala typické pagodovité nástavby, a byla díky novým naftovým kotlům zvýšena rychlost až na 25 uzlů. Původně díky své zastaralé konstrukci neměly do války zasáhnout, ale časem díky nedostatku lodí přišlo i na obě starší lodě.

Jejich osud se naplnil během bitvy v zálivu Leyte, kdy byla Fusó zasažena dvěma torpédy a po explozi muničních skladů šla 25. 10. 1944 ke dnu. Z 1 400 mužů se zachránilo pouhých 10, když velká část trosečníků odmítla záchranu z amerických lodí.

Sesterská loď Yamashiro pokračovala v boji a byla rozstřílena na kusy, vrak poslal ke dnu torpédy torpédoborec USS Melvin, jehož torpéda dostala předtím i Fusó.

Podle ředitele Národního muzea Jeremy Barnse má filipínská vláda trosky ochraňovat.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: ABS CBN News, Twitter

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace