Japonský těžký křižník Maja – R/V Petrel nalezl jeho vrak (1932-1944)

Japonský těžký křižník Maja – R/V Petrel nalezl jeho vrak (1932-1944)
03 / 07 / 2019, 10:00

Loď R/V Petrel u filipínského ostrova Palawan objevila vrak japonského těžkého křižníku Maja. Pátrání iniciované zesnulým spoluzakladatelem Microsoftu Paulem Allenem (1953-2018) tak po mnoha úspěších (Musaši, Fusó, Jamaširo, Hiei, Lexington, Hornet, Wasp, Hood a další) přináší další dechberoucí snímky velmi dobře zachovalé druhoválečné lodi. Křižník Maja, náležející do třídy Takao, byl potopen 23. října 1944 americkou ponorkou SS-247 Dace, která jej zasáhla čtyřmi torpédy. Torpédoborec Akišimo zachránil 769 mužů, kteří přestoupili na bitevní loď Musaši. Ta bude potopena následující den leteckými útoky, a zemře dalších 143 mužů posádky křižníku Maja. Fotografie pořízené 19. dubna 2019 pátrací skupinou ukazují velmi dobře zachovalé zbraně, rozpoznatelné nástavby nebo základnu katapultu pro plovákové průzkumné letouny.

Těžké křižníky třídy Takao byly čtvrtou třídou této kategorie lodí (předcházely Furutaka, Aoba, Mjókó), které japonské císařské námořnictvo objednalo, a které také nasadilo do operací druhé světové války v Pacifiku. Kýly čtyř jednotek třídy (Takao, Atago, Maja a Čókaj) byly založeny v letech 1927-1928, spuštěny na vodu o tři roky později a do služby vstupují v březnu, květnu a červnu roku 1932. Křižník Maja byl postaven loděnicí Kawasaki v Kóbe a do služby byl přijat 30. června 1932.

V rámci Operace M, japonské invaze do Malajsie, tvoří spolu se sesterskými křižníky 4. (křižníkovou) divizi (sentai), podporuje dobytí Filipín, a následně operace proti Nizozemské východní Indii, přičemž 2. března 1942 potápí palbou hlavních i sekundárních baterií britský torpédoborec HMS Stronghold.

Po úspěšném skončení operace se Maja vrací do Japonska a 18. dubna 1942 se účastní neúspěšného pronásledování operačního svazu 16 viceadmirála Halseye (Dolittleův nálet). Během Operace MI, útoku proti atolu Midway, je Maja součástí úderného svazu kontradmirála Kakuty, jehož cílem jsou Aleutské ostrovy. Během bojů u Guadalcanalu je 4. divize nasazována k doprovodu letadlových a bitevních lodí svazů 2. a 3. loďstva admirálů Naguma, Kondóa a Kurity; 14. listopadu 1942 je Maja poškozena při náletu vedeném Dauntlessy perutě VB-10 z letadlové lodi Enterprise a musí odplout do Japonska k opravám.

Na konci ledna 1943 je křižník přidělen k Severnímu svazu, jehož úkolem je podpora japonských sil na obsazených Aleutských ostrovech. V bitvě u Komandorských ostrovů, 26. března 1943, soustředí během čtyřhodinového pronásledování palbu proti těžkému křižníku CA-25 Salt Lake City a zasahuje, ale poškožena je i Maja. Američané unikají. V červenci 1943 podporuje stažení Japonců z ostrova Kisky, a následně odplouvá do Truku. V říjnu 1943 se účastní málo známé operace: mohutný svaz pod velením admirála Kogy vyplul, aby odrazil domnělý americký útok proti japonské posádce ostrova Wake: kromě bitevních lodí Jamato, Musaši, Nagato, Fusó, Kongó a Haruna zahrnoval také letadlové lodě Šókaku, Zuikaku a Zuihó a 4., 7. a 8. divizi křižníků. K bitvě nedošlo. V listopadu 1943 je Maja poškozena náletem v Rabaulu.

V červnu 1944 je Maja součástí mobilního svazu viceadmirála Džizaburó Ozawy, svého bývalého kapitána (1934), a účastní se bitvy ve Filpínském moři, kde je lehce poškozena. Po opravě odplouvá do Singapuru a konečně na základnu Brunei na Borneu, kde je pro operaci ŠI-I-GÓ zařazena do Kuritova prvního mobilního úderného svazu; a 23. října 1944 je u ostrova Palawan v 5 hodin 33 minut zasažen Kuritův vlajkový křižník Atago čtyřmi torpédy vyslanými ponorkou SS-227 Darter. O 22 minut později zasahuje čtyřmi torpédy Maju ponorka SS-247 Dace. Maja se potápí v 6 hodin a 5 minut.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace