Jeden den v dlouhé válce, Klee s Van Mentzem sestřelují Me 110. Jak odpověděli Němci?

Jeden den v dlouhé válce, Klee s Van Mentzem sestřelují Me 110. Jak odpověděli Němci?
Autor: Bundesarchiv, Bild 101I-346-0808-31 / Jütte / CC-BY-SA 3.0|Popisek: Hermann-Friedrich Joppien
30 / 05 / 2022, 10:00

Jaro 1941 bylo na nebi charakteristické pomalým přesunem iniciativy na britskou stranu. RAF se snažila zasáhnout cíle u nebo na francouzsko-belgickém pobřeží, vytáhnout do vzduchu německá letadla a zlikvidovat je. Úspěchy nebyly valné a rodily se velmi těžce.

První úder nového dne předvedli piloti nacistické Říše. K boji překvapivě došlo za situace, kdy letouny 17. Squadrony, která používala Hurricane Mark II s motory Merlin XX, vzlétly k tréninkovým letům ve formaci. Plný počet šesti letadel směřoval k Fordu a Shoreham. Předpokládám, že je Němci zaznamenali s pomocí odposlechu, protože si na ně počkali poblíž Lewes ve vysoké výšce.

Nejhůře dopadla červená sekce. Zatímco červený 2 Sgt Furneaux (Z2705) v pořádku přistál, byl nucen sledovat, jak jeho kolegové opouští své stroje na padácích. Sgt Hughes (červený 3, Z2670) byl zraněn na noze a s popáleninami skončil v Tunbridge Wells Hospital, zatímco Sgt Bartlett (Z2704) se vrátil kulhajíc po cestě. Byl červeným 1 a své sekci, která měla stoupat až do 30 000 stop, nařídil seřadit se za sebe a prohlédnout si je. Zahlédl 5 letadel, které považoval za Spitfiry. Tyto stroje překročily pobřeží u Shoreham a pokračovaly do vnitrozemí.

U Britů evidentně došlo k chybě v komunikaci, protože zároveň byly ve vzduchu Spitfiry z Biggin Hill a více než 6 nepřátelských letadel při volném stíhání. Při navádění prostě došlo ke zmatku, čehož využili Oblt. Hermann-Friedrich Joppien a Oblt. Rudolf Busch ze štábní Staffel JG 51, kteří si ve 12.28 a 12.29 oprávněně nahlásili po Hurricanu jižně od Lewes ve výšce 8500 m. Bartlett se vrátil do služby jako první 14. dubna 1941, Hughes až v dalším roce.

RAF Fighter Command zaznamenalo svůj úspěch o něco později. P/O Edward Waller Gilles Churches byl se svou zelenou sekcí 74. Squadrony poblíž Doveru, kde chránili konvoj, když mu byly nahlášeny nepřátelské stroje směřující k severu nad Dungeness. Okamžitě zahájil stoupání. Údajně se jednalo o tři ve výšce 31 000 stop a on byl stále ve 29 000 stopách. Vzdálenost byla 15 mil. Čekání se vyplatilo, protože jejich velitel se převrátit a společně s ostatními zamířil dolů opačným směrem.

Churches se za ně v klesání pověsil. Vedoucímu dal s předsazením dvousekundovou dávku na vzdálenost 200 yardů, ale bez efektu. Okamžitě po jeho palbě se nepřítel kolem 13.35 obrátil na záda a šel dolů směrem k Folkestone. „Přiblížil jsem se na 300 yardů zezadu a trochu napravo. Jeho obranný manévr spočíval v razantním vykopnutí pravé směrovky ve střemhlavém letu, takže jsem nemohl střílet, dokud nevyrovnal.“ Nejdříve zasáhl chladič pod pravým křídlem, poté palivové trubky, společně s křídlem a ocasními plochami. Bylo to dvousekundovou dávkou z 250-200 yardů. „Nakonec dopadl do moře asi 10 mil jihovýchodně od Folkestone poblíž konvoje.“

Žlutonosý Me 109 mu byl připsán jako jisté zničení, jenže ouha, šlo o nesmysl. Jedinou německou bojovou ztrátou bylo nouzové přistání Bf 109E-7, W. Nr. 6564 od 6./JG 51, a to jen s lehoučkým 10% poškozením u Wissantu, přičemž jeho pilot Uffz. Seidel zůstal nezraněn.

Reálného vítězství naopak dosáhli F/Lt Brian van Mentz (P7697 ZANZIBAR I) a P/O Bernard Klee (P7699). Tato modrá dvojka 222. squadrony obdržela kurs směrem k neznámým letadlům. První dva byly vlastní, což také znamenalo, že britský přístroj IFF, který vydával identifikační signál, buď nebyl nainstalován nebo nefungoval, ale třetí ne. Ve vysoké výšce za sebou severním směrem táhl kouřovou stopu, což upoutalo pozornost modrého 1.

Vystoupali společně z 2000 do 30 000 stop a nepřítel se otočil jihovýchodně. Klesal. První zaútočil Van Mentz, což u Němce, chybně identifikovaného jako Do 17Z, vedlo ke ztrátě hydraulické kapaliny. Modrý 2 zaútočil až když byl nepřítel těsně nad mořem. Dorazil ho a sledoval dva ve vodě plavoucí nepřátele. Osádka Oblt. Frasera z Bf 110C-2, W. Nr. 2179, F6+KK od 3.(F)/122 však nepřežila. Boj proběhl ještě mezi Blenheimem TR-T a Me 110, zrovinka, když se letoun 59. Squadrony chystal zaútočit na ponorku. P/O Siddall, Sgt Harrison a Sgt Brown přežili ve zdraví.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: historynet.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace