foto: Wikimedia Commons, volné dílo/Aero A-18
Společnost Aero nemusíme asi dlouze představovat. Jedná se o slavnou konstrukční firmu československých letadel. Aero vyrobilo také stíhací letoun A-18, který však poznamenaly poměrně časté havárie. Pro úplnost ještě dodejme, že se jednalo o jedinou sériově vyráběnou stíhačku zmíněné firmy.
Z dílny Avie pocházel známý stíhací dvouplošník Avia BH-3. První prototyp byl uveden v roce 1921. Dále stojí za zmínku určitě Avia BH-21, dvouplošník celodřevěné konstrukce, který provozovalo například i belgické letectvo. 20. léta tak pro mladé československé stíhací letectvo, které se postupně etablovalo, představovala úspěšné období.
Psali jsme
Československé meziválečné kulomety patřily k vynikajícím zbraním, ale také úspěšným vývozním artiklům. Nejinak tomu bylo v případě lehkého kulometu...
Jinou firmou, která dodávala kvalitní stíhací letouny, pak byla již zmíněná společnost Aero. Ta vyrobila ve spolupráci s šéfkonstruktérem Antonínem Husníkem další úspěšnou stíhačku nazvanou Aero A-18. V tomto případě se jednalo o dovršení vývojové řady stíhacích letounů Ae-02 a Ae-04.
Aero A-18 byl letounem se smíšenou konstrukcí, což ,,v praxi" znamenalo, že trup byl složen z ocelových trubek a křídla měla dřevěnou kostru. Vývoj nového stroje začal na počátku 20. let, první let se pak uskutečnil v březnu 1923, ve stejném roce byl ,,Špaček" zařazen do výzbroje, když si předtím ministerstvo národní obrany objednalo 20 kusů letounu.
Jednomístný dolnoplošník byl 5,90 m dlouhý, rozpětí činilo 7,60 m. Stroj mohl vyvinout rychlost 229 km/h. Aero A-18 poháněl jeden kapalinou chlazený šestiválec BMW IIIa o výkonu 136 kW. Pokud hovoříme o výzbroji, letoun byl vybaven dvěma synchronizovanými kulomety Vickers ráže 7,7 mm.
Nepřehlédněte
Každý, kdo se zajímá o historii čs. letectva před druhou světovou válkou, zná stíhací letoun Avia B-534. Standardní stíhací letoun čs....
Stroj vznikl i v dalších variantách - Aero A-18b, Aero A-18c. Ty se úspěšně účastnily rychlostních závodů. Známý pilot Josef Novák, který pracoval pro Aero, dosáhl v letounu v roce 1924 výškový rekord, další rekordy si připsal i s jinými stroji, jako například s Aero A-29 v roce 1926. Ve 20. letech se dva letouny Aero A-18 zúčastnily etapového letu do Paříže, stroje vzbudily příznivý ohlas také v Göteborgu, kdy byly součástí expozice firmy Aero.
Verze Aero A-18c byla aerodynamicky vylepšená, poháněl ji upravený motor Walter W-IV (licence BMW IV) o výkonu 220 kW. Aero letoun vybavila povrchovým chladičem, který byl rozprostřen na zkrácených křídlech.
I když ve své době byl Aero A-18 strojem se slušnými parametry a v praxi se osvědčil, mezi jeho slabé stránky patřil poměrně vysoký počet havárií, příliš vysoký a úzký podvozek. I tak tvořil významnou složku našeho poválečného stíhacího letectva především ve 20. letech.
Zdroj: militaryfactory.com
Tagy