Jednomístný stíhací i bombardovací letoun Polikarpov I-16
foto: Aldo Bidini – Gallery page https://www.jetphotos.com/photo/6859828Photo https://cdn.jetphotos.com/full/1/73085_1274914201.jpg, GFDL 1.2/Ilustrační obrázek
Jedná se o jednomístný stíhací a později i bombardovací letoun z konstrukční kanceláře Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova.
Tento stíhací letoun vznikl v roce 1933 a byl alespoň v Rudé armádě prvním moderním stíhacím jednoplošníkem, který měl zatahovací podvozek. V době, kdy byl zařazen do výzbroje, měl nad tehdy běžnými dvouplošníky převahu ve výkonnosti.
psali jsme: HMS Vanguard: Poslední bitevní loď britského krále
Již během španělské občanské války byl až do příchodu Bf-109 nadřazeným soupeřem pro německé a italské stíhačky. Bf-109 již byl stíhač, který byl modernější a s předpoklady pro zlepšení výkonu. I-16 tyto možnosti už neměl. Už při zahájení operace Barbarossa se jednalo o zastaralý stroj.
Psali jsme: Video: První setkání amerických bombardérů s Me-262
Nejprve byl přezdívaný „Jastrebok“ (Jestřábek), po napadení v roce 1941 už jen „Išak“ (osel). Němci i frankisty byl přezdíván „Rata“ (krysa), republikány zase „Mosca“ (muška). Při bojích s Japonci mu japonští piloti říkali „abu“ (střeček). Tento letoun nebyl nijak jednoduchý na pilotování, přesto ho ruští piloti měli v oblibě. Bylo vyrobeno asi 7000 kusů.
Bojové využití:
- Španělská občanská válka – zde první stroje zasáhly do bojů v listopadu 1936 při protiútocích ve Valdemoro, Sasena a Esquivias
- V roce 1938 proti Japonsku v čínské armádě
- V roce 1939 proti Japonsku v Rudé armádě (v obou případech předčily tehdejší japonské stroje)
Zajímavosti
- Během španělské občanské války na jednom z těchto stíhačů létal pilot z Československa, Jan Ferák. Ke konci svého působení se stal dokonce velitelem stíhacího útvaru vyzbrojeného letouny I-16
- 20. sprna 1939 skupina pěti I-16 vedená pilotem N. I. Zvonarevem vypálila salvu raket (RS-82) na japonské stíhačky. Na velkou vzdálenost byly sestřeleny dva japonské stroje. Jedná se tak zřejmě o první boj stíhačů se stíhači pomocí raket v dějinách
Technické údaje (podle verze I-16 typ 24 (1939):
max. rychlost (km/h): 489
vzletová hmotnost (kg): 1920
dolet (km): 700, bez přídavných nádrží 440
pohonná jednotka: M-62 o výkonu 676 kW (920 k)
Rozměry v metrech:
rozpětí: 9
délka: 6,04
Výzbroj (v závislosti na verzích)
- 2x 20 mm kanon ŠVAK
- 2x kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm
- 6x raketa RS-82
Zdroj: aviation-history.co, valka.cz, Facebook/2.svetová vojna 1939-1945
Tagy