Jednomístný stíhací i bombardovací letoun Polikarpov I-16

Jednomístný stíhací i bombardovací letoun Polikarpov I-16
Autor: Aldo Bidini – Gallery page https://www.jetphotos.com/photo/6859828Photo https://cdn.jetphotos.com/full/1/73085_1274914201.jpg, GFDL 1.2|Popisek: Ilustrační obrázek
01 / 07 / 2018, 20:15

Jedná se o jednomístný stíhací a později i bombardovací letoun z konstrukční kanceláře Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova.

Tento stíhací letoun vznikl v roce 1933 a byl alespoň v Rudé armádě prvním moderním stíhacím jednoplošníkem, který měl zatahovací podvozek. V době, kdy byl zařazen do výzbroje, měl nad tehdy běžnými dvouplošníky převahu ve výkonnosti.

psali jsme: HMS Vanguard: Poslední bitevní loď britského krále

Již během španělské občanské války byl až do příchodu Bf-109 nadřazeným soupeřem pro německé a italské stíhačky. Bf-109 již byl stíhač, který byl modernější a s předpoklady pro zlepšení výkonu. I-16 tyto možnosti už neměl. Už při zahájení operace Barbarossa se jednalo o zastaralý stroj.

Psali jsme: Video: První setkání amerických bombardérů s Me-262

Nejprve byl přezdívaný „Jastrebok“ (Jestřábek), po napadení v roce 1941 už jen „Išak“ (osel). Němci i frankisty byl přezdíván „Rata“ (krysa), republikány zase „Mosca“ (muška). Při bojích s Japonci mu japonští piloti říkali „abu“ (střeček). Tento letoun nebyl nijak jednoduchý na pilotování, přesto ho ruští piloti měli v oblibě. Bylo vyrobeno asi 7000 kusů. 

Bojové využití:

    • Španělská občanská válka – zde první stroje zasáhly do bojů v listopadu 1936 při protiútocích ve Valdemoro, Sasena a Esquivias
    •  V roce 1938 proti Japonsku v čínské armádě
    •  V roce 1939 proti Japonsku v Rudé armádě (v obou případech předčily tehdejší japonské stroje)

Zajímavosti

    •  Během španělské občanské války na jednom z těchto stíhačů létal pilot z Československa, Jan Ferák. Ke konci svého působení se stal dokonce velitelem stíhacího útvaru vyzbrojeného letouny I-16
    •  20. sprna 1939 skupina pěti I-16 vedená pilotem N. I. Zvonarevem vypálila salvu raket (RS-82) na japonské stíhačky. Na velkou vzdálenost byly sestřeleny dva japonské stroje. Jedná se tak zřejmě o první boj stíhačů se stíhači pomocí raket v dějinách

Technické údaje (podle verze I-16 typ 24 (1939):
max. rychlost (km/h): 489
vzletová hmotnost (kg): 1920
dolet (km): 700, bez přídavných nádrží 440
pohonná jednotka: M-62 o výkonu 676 kW (920 k)

Rozměry v metrech:
rozpětí: 9
délka: 6,04

Výzbroj (v závislosti na verzích)

  • 2x 20 mm kanon ŠVAK
  • 2x kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm
  • 6x raketa RS-82

Zdroj: aviation-history.co, valka.cz, Facebook/2.svetová vojna 1939-1945

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace