Jihoafrický hrdina RAF Pat Pattle - nejlepší spojenecký pilot, co v horečce ,,kosil" nepřátele

Jihoafrický hrdina RAF Pat Pattle - nejlepší spojenecký pilot, co v horečce ,,kosil&quote; nepřátele
Autor: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Squadron_Leader_Pattle_of_33_Squadron_RAF_Greece_IWM_ME(RAF)_1260_(cropped).jpg|Popisek: Pat Pattle
06 / 07 / 2019, 13:00

Pat Pattle byl vynikající jihoafrický pilot bojující na vzdušných frontách druhé světové války. I když je v Evropě méně známý, mnozí historikové jej řadí k nejlepšímu spojeneckému pilotovi druhé světové války. Pattle bojoval ve stíhacích strojích Gloster Gladiator a Hawker Hurricane.

Pattleovy zásluhy jako stíhacího esa nejsou však úplně doceněny. Přitom tento pilot měl nejvíce sestřelů ze všech spojeneckých pilotů, kteří bojovali proti nepříteli ve druhé světové válce. Neoficiálně se čísla sestřelů pohybují mezi 40 - 60, což je vskutku vynikající skóre.

Rodák z jihoafrického Butterworthu se narodil v roce 1914. Brzy se v malém Patovi, který se rozhodl bojovat za Brity, probudila láska k létání, i když nějaký čas koketoval s akademickou dráhou. Jeho další kroky tak směřovaly do RAF. Do Velké Británie odcestoval v roce 1936, ve výcviku pak prokázal skvělé výsledky a bylo jasné, že následující velkou část nedlouhého života stráví za kniplem stíhacího stroje, protože válka se už nemilosrdně blížila.

Nejprve se stal členem 80. peruť RAF v Egyptě, kde létal s britským stíhacím dvouplošníkem Gloster Gladiator, po italské invazi do Egypta se jeho peruť v listopadu 1940 přesunula do Řecka. Tam mladý pilot, který si oblíbil boj zejména ve velkých výškách, posléze zaznamenal nejvíce vzdušných vítězství. V březnu 1940 byl proto povýšen na velitele eskadry. Později vedl 80. i 33. peruť RAF.

Vedl si skvěle i po německém vpádu do Řecka. Pattleovi se podařil už jako respektovanému pilotovi v dubnu 1941 husarský kousek - sestřelil během jednoho dne 6 nepřátelských letadel, což se mnohdy nepovedlo ani těm nejlepším stíhacím esům. Pattle se tak postupně stal ,,specialistou" na italské a německé letouny.

33. peruť RAF

                                                                   33. peruť RAF, Pattle šestý zprava

 

19. dubna 1941 si stěžoval Pattle na prudké horečky, přesto o den později sestřelil 3 nepřátelské stroje. K jeho základně se začaly blížit nepřátelské bombardéry a Pattle místo toho, aby odpočíval, znovu vzlétl do akce. To se mu stalo také osudným, i když jej jeho kolegové od další akce zrazovali.

Pattle svedl svůj poslední boj, když vedl svou jednotku vstříc další vzdušné bitvě. Nad Eleusinským zálivem zuřily prudké boje a Pattle si dokázal přes svůj špatný zdravotní stav připsat další dva úspěšné zásahy. Na jeho stroj posléze zřejmě zaútočily dvě stíhačky Messerschmitt Bf 110, i když to nevíme jistě. Zatímco se Pattle pokoušel pomoci svému spolubojovníkovi, byl pravděpodobně sestřelen. Jeho letoun ani tělo se však nikdy nenašlo a okolnosti jeho smrti zůstávají stále obestřeny tajemstvím.

Pattle však patřil bezesporu k největším spojeneckým oporám RAF. Podle statistik se jedná o nejúspěšnějšího spojeneckého pilota ve druhé světové válce.

 

 

Zdroj: warhistoryonline.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace