Joshua Humphreys: Průkopník v plánech stavby válečných lodí a zakladatel amerického námořnictva

Joshua Humphreys: Průkopník v plánech stavby válečných lodí a zakladatel amerického námořnictva
Autor: Flickr (CC BY 2.0)|Popisek: USS Constellation
18 / 03 / 2021, 10:00

Joshuu Humphreyse bychom mohli právoplatně označit za jednoho ze zakladatelů amerického námořnictva.

Humphreys se narodil v roce 1751 do dobře situované rodiny v Pensylvánii. O jeho raném životě se neví mnoho, ale z dostupných informací vyplývá, že se brzy stal velmi zručným stavitelem a designerem dobových lodí. Již ve 14 letech se stal v tomto oboru zdatným učedníkem. V 70. letech 18. století jeho mistr zemřel a Humphreys tak převzal jeho dílnu.

Po roce 1775 se pak pod vedením Humphreyse stala již zavedenou značkou, která byla připravena stavět moderní válečná plavidla, zejména fregaty pro námořnictvo. Prvním plavidlem, které bylo uvedeno do služby, byla fregata Randolph s 32 děly.

Měřit se s většími válečnými plavidly Royal Navy se však nemohla. Po fregatě Randolph byl Humphreys pověřen přestavbou obchodní lodí Andrea Doria, kterou si objednal Kontinentální kongres. Andrea Doria byla spuštěna na vodu jako válečné plavidlo v listopadu 1776 spolu s lodí Cabot, která byla také přestavěna na válečné plavidlo.

Po americké válce za nezávislost byl Kontinentální kongres rozpuštěn a Humphreys tím přišel o další zajímavé zakázky. Nicméně velkou příležitostí pro něho byl rok 1794, když jej Kongres USA povolal znovu ,,do služby", aby pomohl vytvořit základ amerického námořnictva.

Humphreys tak začal s pracemi na nové třídě válečných lodí. jeho představou bylo vytvořit větší plavidlo středního dosahu s velkou palebnou silou, které by stálo v první linii. Humphreys věřil, že větší, těžší a silnější loď dá americkému námořnictvo klíčovou výhodu v bitvě. Postavil tak šest moderních lodí, jejichž třída se někdy nazývá super fregaty. Byly to tyto lodě: USS Constitution, USS United States, USS Constellation, USS Chesapeake, USS Congress a USS President.

Tyto lodě se vyznačovaly velkým množstvím děl, rychlostí a zpevněným trupem a reprezentovaly významný pokrok v budování válečných lodí. Zejména rychlost lodí se se uplatnila například v roce 1812, kdy se USS Constitution dokázala vymanit ze sevření pěti pronásledujících plavidel.

Humphreys se tak stal ve své době uznávaným stavitelem válečných plavidel. Zemřel v roce 1838 a jeho společnost ve Philadelphii převzal jeho syn Samuel, který pokračoval v úspěšné rodinné tradici.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace