Junkers Ju-87 Stuka, jedna z nejznámějších zbraní druhé světové války

Junkers Ju-87 Stuka, jedna z nejznámějších zbraní druhé světové války
Autor: „Bundesarchiv Bild 101I-646-5184-26, Russland, Flugzeug Junkers Ju 87“ od Bundesarchiv, Bild 101I-646-5184-26 / Niermann / CC-BY-SA 3.0. Licencováno pod CC BY-SA 3.0 de via Wikimedia Commons|Popisek: Ju-87
21 / 07 / 2017, 18:00

Toto letadlo patří k nejvýznamnějším strojům druhé světové války. Stalo se symbolem Blietzkriegu (bleskové války) v letech 1939-1941.

V jeho podvozku byla namontovaná siréna, která v případě zapnutí vydávala pri střemhlavém letu ,,kvílivý" zvuk, jenž měl neskutečný psychologický účinek na nepřátele (někteří Poláci dokonce při tomto zvuku opouštěli své postavení a dávali se na ústup).

První prototyp vzlétl v roce 1935 a zkonstruoval jej ho Herman Polman. Bojový křest zažila Stuka ve španělské občanské válce mezi lety 1936-1939. V ní se ukázal tento střemhlavý bombardér jako ideální na bojové lety. Výhodou tohoto stroje bylo to, že i méně zkušení piloti dokázali bombardovat cíle s vynikající přesností.

Pokud měla Luftwaffe prevahu ve vzduchu, byly Stuky efektivními zbraněmi, což platilo hlavně v Polsku a i při pádu Francie, kdy byly tyto stroje považované za téměř neporazitelné. Zlom nastal v bitvě o Velkou Británii, kde narazily na silnejší soupeře v podobě výkonných britských stíhaček Hurricane a Spitfire, které působily těmto strojům a vlastně i celé Luftwaffe katastrofální ztráty.

Od této doby se přestaly používat na západní frontě a nasazeny byly už jen v Africe a v Sovětském svazu, kde stále slavily úspěchy. V Sovětském svazu se používaly i na ničení tanků, do vzdušných bojů zasáhla verze Stuky s dvěma 37 mm kanóny pod křídly.

Tanky neměly proti těmto strojům téměř žádnou šanci. Důkazem toho je fakt, že německý pilot Hans-Ulrich Rudel zničil více než 500 sovětských tanků, a třicetkrát přežil sestřelení svého letadla. Stuka sa vyráběla v mnoha verzích, jmenujme zde několik z nich:

-Ju 87B-2 trop – verze určená do pouštních podmínek

-Ju 87D-4 – torpédový bombardér

-Ju 87C – určená pre letadlové lodě

-Ju 87D-7 a D-8 – noční bombardéry

-Ju 87D-3 – verzie pro útoky na pozemní ciíe

Ju 87D-1 byla nejčastěji vyráběnou verzí. Byla upravená díky prvním bojovým zkušenostem, posléze se začal používat výkonnější motor a stroj mohl nést bomby o hmotnosti 1800 kg. Celkem se vyrobilo 1037 kusů. Vyrobeno bylo více než  6000 kusů tohoto střemhlavého bombardéru.

Technické údaje nejvíc vyráběné verze Ju 87 D-1:

Pohonná jednotka: dvanáctiválcový závěsný motor Junker Jumo 211J-1 s výkonem 1051 Kw

Rozměry: délka 11,50 m, výška 3,9 m, rozpětí 13,8 m

Hmotnost: prázdná 2750 kg , operační 4250 kg

Maximální rýchlost: 410 km/h

Dolet: 1535 km

Operační dostup: přibližně 7 300 m

Výzbroj: Dva kulomety MG 17 kalibr 7,92 mm pevně nainstalované pod křídly na střelbu vpřed, a kulomet Mg 81z kaliber 7,92 mm v zadní části kabiny, bomby do hmotnosti 1800 kg.

Zdroje: ottova encyklopedia- lietadla druhej svetovej vojny, youtube, wikipedia, LUDEKE.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace