Kalinin K-7 – sovětský gigant předurčený k neúspěchu

Kalinin K-7 – sovětský gigant předurčený k neúspěchu
Autor: Autor: USSR \ ? ????????? ?? ??????; ?????????? ?????????? – http://www.airwar.ru/, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org|Popisek: Kalinin K-7
30 / 05 / 2020, 16:00

Kalinin K-7 byl jedním z největších letadel 30.let minulého století. Sovětský obr měl rozpětí křídel 53 metrů a vzletovou hmotnost 40 tun a navazoval na ruskou snahu o vytvoření gigantických letounů Igora Sikorskiho již v dobách carského Ruska.

K-7 měl na přední hraně křídla připevněno šest motorů a další, sedmý motor v zadní části křídla byl v tlačné konfiguraci. Vysokoprofilové křídlo bylo uvnitř tak vysoké, že zde byl dostatek místa pro 128 cestujících, včetně spacích míst pro 64 cestujících a 16 kajut. Kromě zařízených salónků zde byly i místnosti pro odpočinek nebo spaní, radistu, kuřácký salonek a dokonce i malá restaurace! 

Obří letoun byl navržen sovětským konstruktérem letadel Konstantinem Kalininem. K.A.Kalinin byl veteránem první světové války i ruské občanské války a leteckým nadšencem. Navrhl řadu úspěšných návrhů jako K-4 a K-5, které se byly používány jako dopravní, sanitní a průzkumná letadla, i když byla výrazně menší a byla schopná přepravit jen 10 až 12 cestujících.

K-7 byl navržen jako dálkový těžký bombardér a těžké dopravní letadlo. Jeho účelem bylo sloužit v odlehlých končinách Ruska/SSSR, které byly nepřístupné pro menší letadla, která potřebovala časté tankování.

Design nebyl jediným inovativním aspektem letadla, materiály, z nichž byl vyroben, byly také jedinečné. Spíše než z hliníku nebo dokonce ze dřeva pokrytého tkaninou byl K-7 vyroben z lehké chrom-molybdenové oceli, která těží z dobrého poměru pevnosti k hmotnosti.

Podle sovětské propagandy byl K-7 zcela domácí konstrukcí využívající sovětské suroviny. Vysoce pevná ocel byla vyrobena na Ukrajině ve slévárně, která byla poháněna elektřinou z vodní elektrárny Dněpr, která byla otevřena v roce 1932.

Ačkoli to byl bezpochyby úspěch jak pro sovětský těžký průmysl, tak pro domácí letecký průmysl, to, co designéři nezmínili, byly motory K-7, které byly pravděpodobně založeny na dřívější italské konstrukci od společnosti Fiat Aviazione.

V listopadu 1933 K-7 během letu havaroval a zemřelo 14 lidí na jeho palubě. Stavba dalších dvou prototypů byla zastavena v roce 1935.

Konstruktér Kalinin přežil svůj letoun o pouhých 5 let a v roce 1938 byl zavřen během velkého Stalinova teroru. Po sedmi měsících věznění byl Kalinin během 10 minut odsouzen za špionáž a protisovětskou činnost. Byl zastřelen sovětskou tajnou policií, nechvalně známou NKVD.  

 

Zdroj: National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace