Kanada chtěla postavit letadlovou loď z ledu. Nová zbraň měla čelit německým U-Boatům

Kanada chtěla postavit letadlovou loď z ledu. Nová zbraň měla čelit německým U-Boatům
Autor: YouTube|Popisek: Umělecká představa
29 / 08 / 2019, 10:00

Když se bavíme o bláznivých válečných nápadech, většinou myslíme nápady USA a SSSR během studené války. Od nukleárních kamikaze, po základnu na Měsíci. Obě supervelmoci přišly s mnoha šílenými nápady na válčení během WW3.

Ale i během druhé světové války všichni hledali hranice, která by mohla ukončit válku v jejich prospěch. A protože Kanada byla nedílnou součástí britského impéria, byla také ochotna dát k dispozici nějaké nápady na vyzkoušení ... Tak vznikla idea letadlové lodi z ledu hor v Albertě. Jenže tato myšlenka nebyla tak šílená, jak to na první pohled vypadá.

psali jsme: Je jediná ruská letadlová loď peklem pro svou posádku?

Projekt Habbakuk byl britským úsilím o vytvoření nepotopitelných, neroztávajících přistávacích ploch vyrobených z tzv. Pykrete - kaše z ledu a pilin. Pykrete, pojmenovaný po svém vynálezci Geoffrey Pykeovi, se vznášel ve vodě a pomohl by udržet led v pevném skupenství během letních měsíců. Když se o tom doslechl jeden z vědeckých poradců předsedy vlády Winstona Churchilla, hodil kus této látky do Churchillovy koupele.

 

Pykrete se vznášel v lázni ministerského předsedy a kola vynálezu se začala otáčet. Churchill měl již dlouho v plánu ochranu britské lodní dopravy, ale nemohl ušetřit dostatek oceli. Pykrete byl vynikajícím materiálem pro jeho úsilí.

Britští stíhači, kteří hlídali německé ponorky v severním Atlantiku, byli omezeni dobou, kterou mohli strávit hlídkováním nad námořními trasami. Kdyby Spojenci mohli vyrábět nepotopitelné plovoucí tankovací základny po celé hlidané oblasti, mohla by letadla přistát, doplnit palivo a pokračovat v protiponorkové misi. Další konvoje by se dostaly do Anglie. První realizace této geniální myšlenky se odehrála na kanadském jezeře Patricia v roce 1943.

psali jsme: Co neumí Rusko ani Velká Británie? Postavit jadernou letadlovou loď...

Na tomto kanadském jezeře byl vybudován model v měřítku 1:50 a o hmotnosti 1 000 tun, aby materiál zůstal zmrzlý, a nápad na ledové letadlové lodě byl skryt daleko od nacistických špehů a sabotérů.

Projekt byl nazván ,,Habbakuk" a výsledné plavidlo mělo být dlouhé 600 metrů, široké 90 metrů a vysoké 60 metrů. Na ledovou letadlovku se mělo vejít 200 stíhaček Spitfire nebo 100 stíhacích bombardérů Mosquito a kompletní zázemí jako na skutečné letadlové lodi. Loď měla projektovanou rychlost sedm uzlů při spotřebě 120 tun paliva za den a dosahu 7 000 kilometrů. Posádku ledového plavidla mělo tvořit 3 500 námořníků.

Bohužel, navzdory úspěchu materiálu Pykrete, který zůstal zmrzlý i v kanadském létě, byly náklady na skutečnou loď natolik vysoké, že tento zajímavý projekt musel být zastaven.

Zbytky modelu (ne ledové části) se dodnes nacházejí na dně Patricia Lake.

Zdroj: We are Mighty

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace