Kanadské stíhací eso sestřelilo tři německé bombardéry za jednu noc

Kanadské stíhací eso sestřelilo tři německé bombardéry za jednu noc
Autor: By Photographer: De Havilland photographer for Ministry of Aircraft Production - This is photograph CH 7781 from the collections of the Imperial War Museums.Originally uploaded to EN Wikipedia by Bzuk 18 November 2007., Public Domain|Popisek: Ilustrační obrázek Mosquita
19 / 04 / 2020, 13:00

Kanadská posádka Mosquita změnila noc 10. prosince 1943 v katastrofu pro německé bombardéry mířící nad Anglii.

Rayne „Joe“ Schultz nebyl tu noc příliš nadšený z představy, že bude muset se svým de Havilland Mosquito na další noční hlídku nad Severním mořem. Měsíc ale byl 10. prosince 1943 v úplňku, což obvykle znamenalo, že Luftwaffe bude aktivní. Němečtí bombardéry rády využily dobré viditelnosti.

Během několika minut po startu byli Schultz a jeho navigátor Vern Williams nasměrováni k valícím se bombardérům. Schultz sestřelil první německý stroj, se kterým se setkal, a pak rychle narazil na další. Vystřelil na bombardér z malé vzdálenosti a zasáhl náklad bomb, která explodoval a roztrhal nepřátelský stroj, a málem i Schultzův dřevěný zázrak Mosquito.

Williams poté identifikoval třetí bombardér a Schultz zahájil bitvu ve výšce 12 000 stop a následný souboj obě letadla snášel k mořské hladině. Německý střelec zničil jeho přístrojovou desku, ale Schultz zaútočil. Williams popsal poslední okamžiky útoku reportérovi kanadského tisku o několik dní později: „Rayneho poslední výstřel munice, poslední, kterou jsme měli, ho (Němce) srazil do moře, a my jsme se vytáhli právě včas, abychom ho nenásledovali.“

Schultz zničil tři letadla Luftwaffe za méně než 15 minut, což byl čin, který mu vynesl vyznamenání Distinguished Flying Cross. Během své noční bojové kariéry zničil osm německých letadel a válku zakončil jako jedno z nejlépe hodnocených kanadských es.

Ale i skvělý pilot udělá chybu, která ho může stát život. 14. února 1944 Schultz a Williams spatřili německý bombardér mířící domů. Kanadská posádka nepřátelský zapálila a na žádost Williamse se přiblížili k hořícímu stroji, aby provedli identifikaci.

F/O R.D. Schultz a F/O V.A. Williams

Jak později Schultz řekl, byla to ta nejhloupější věc, co kdy udělal. Německý letoun byl celý v plamenech, ale horní střelec byl stále ve své věži a zaregistroval blížící se letoun. Střelec zamířil na blížící se Mosquito a vypálil. Schultz se pokusil o prudký obrat vlevo, ale dávka nábojů 13 mm přejela po jeho letadle po celé délce křídel. Několik nábojů proniklo i do kabiny, jeden mezi pilota a navigátor. Motory byly zle poškozené a posádka se chystala vyskočit. Řídící věž jim ale oznámila, že moře je bouřlivé a že je nezachrání.

Tak posádka dotáhla svůj těžce poškozený stroj až do Anglie, během přistání havarovali, ale oba přežili.

Schultz odsloužil 37 let v Královském kanadském letectvu a odešel do důchodu jako velitel skupiny, a zemřel ve věku 88 let.

Zdroj: pennfieldridgeairstation.blogspot.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace