Kanadský zabiják sovětských bombardérů

Kanadský zabiják sovětských bombardérů
Autor: Autor: Dennis Jarvis – Flickr: DSC_6934 - Canadian Pride, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=13276285|Popisek: Avro Canada CF-105 Arrow
12 / 02 / 2019, 16:30

Stejně, jako se SSSR obával amerických bombardérů schopných nést jaderné zbraně, panovaly podobné obavy na straně Západu ze sovětských strategických bombardérů.

Jedním ze států, které vyvinuly stroj schopný zastavit bombardéry SSSR nesoucí jadernou smrt byla kupodivu Kanada. Ta mezi roky 1958 - 59 otestovala s velkým úspěchem sérii 5kusů záchytného stíhače stroje Avro Canada CF-105 Arrow.

I přesto ale kanadská vláda projekt ukončila...

Společnost Avro Canada nejprve vyvinula podzvukový přepadový stíhač schopný plnit úkoly za každého počasí Avro Canada CF-100 Canuck. Později začala pracovat na zcela novém nadzvukovém letounu. Po mnoha diskusích a pokusech bylo pro nový stíhací letoun vybráno delta křídlo, protože je relativně tenké a má velkou plochu.

Avro CF-105 Arrow

Byly navrženy dvě verze letounu: C104/1 s jedním motorem a C104/2 se dvěma motory. Letoun měl využívat nové motory Orenda. Diskuse mezi zástupci společnosti Avro Canada a zástupci kanadského letectva (RCAF) o vlastnostech nového záchytného stíhače vedly k následujícím požadavkům na letoun:

  • dvoučlenná posádka,
  • dva motory (pouze dvoumotorový letoun splňoval požadavky RCAF),
  • akční rádius 556 km při podzvukové rychlosti a 370 km při nadzvukové rychlosti,
  • schopnost vzlétnout a přistát na dráze dlouhé 1800 m,
  • nadzvuková rychlost Mach 1,5 ve výšce 15 000 m,
  • schopnost provádět akrobatické prvky s přetížením až 2 g bez ztráty výšky a rychlosti,
  • schopnost nabrat rychlost Mach 1,5 a výšku 15 000 m za méně než 5 minut.

Vzhledem k úspěšným sovětským zkouškám bombardérů Mjasiščev M-4 a testu vodíkové pumy bylo na stavbu prvních prototypů a následné série 35 strojů uvolněno vládou 260 miliónů dolarů.

psali jsme: Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným" omylem

První prototyp se dostal do vzduchu 25. března 1958 a prokázal úspěšnost kontsrukce stroje, když rychlosti 1,98 Machu dosáhnul na pouhé 3/4 tahu motorů.

Avro CF-105 Arrow

Bohužel došlo k vystřídání politických představitelů u moci a ve volbách roku 1957 zvítězili konzervativci. O necelé dva roky později byl projekt ukončen a všechny výkresy, prototypy letounů a jiné materiály, týkající se tohoto projektu zničeny. Klíčoví inženýři projektu si později našli práci ve Spojených státech, v Británii a ve Francii.

psali jsme: Kočkování s Američany se nevyplatilo sovětskému bombardéru Tu-16, spadl do moře

Kanada nakoupila 66 strojů McDonnell F-101 Voodoo, které byly pomalejší, ale s větším doletem, který byl pro rozlehlé kanadské prostory vhodnější a tyto stroje sloužily v Kanadě až do roku 1984!

Technické parametry


Osádka: 2 osoby
Délka: 23,71 m
Rozpětí: 15,24 m
Výška: 6,25 m
Nosná plocha: 113,8 m2
Hmotnost prázdná: 22 245 kg
Pohotovostní hmotnost: 25 820 kg
Maximální vzletová hmotnost: 31 120 kg
Pohonná jednotka: 2 × proudový motor Pratt & Whitney J75-P-3
Tah motoru: 55,6 kN (každý motor)
Tah motoru s přídavným spalováním: 104,53 kN (každý motor)

Výkony
Maximální rychlost: 2104 km/h ve výšce 15 000 m (možnost Mach 2+)
Cestovní rychlost: 977 km/h ve výšce 11 000 m
Akční rádius: 660 km
Dostup: 16 150 m

Výzbroj
1 – 4 × Douglas AIR-2 Genie
8 × Hughes AIM-4 Falcon, Velvet Glove, AIM-7 Sparrow

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace