Kapitán Augustus Agar: postrach bolševických námořníků za ruské občanské války

Kapitán Augustus Agar: postrach bolševických námořníků za ruské občanské války
Autor: By Alansplodge - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63711137|Popisek: Coastal Motor Boat byl v rukou zkušeného námořníka smrtící zbraní
09 / 01 / 2019, 16:30

9 metrů dlouhý člun dosahující rychlosti až 30 uzlů byl postaven pro potřeby britské Royal Navy tak, aby se stal smrtící zbraní proti mnohem větším lodím. Výsledek byl mimořádný, v podstatě dva muži seděli na torpédu, a po obou stranách měli obrovské palivové nádrže a střelivo.

"Zatímco První světová válka na moři začala jako válka velkých lodí, tři mladí důstojníci viděli šance pro malé, rychlé lodě," říká kapitán Trevor Robotham z Národního muzea královského námořnictva. "Přístavy a námořní dráhy byly plné min a sítí, které měly zastavit velké válečné lodě, ale malé a lehké lodě by se mohly přes ně dostat blíž k lákavým cílům."

Britská admiralita viděla potenciál rychlých plavidel, které by se dostaly za obranné prostředky nepřítele, zaútočily a pak se stáhly do bezpečí. Na základě konstrukcí mírových závodních plavidel vstoupil v srpnu 1916 do služby dřevěný člun dlouhý 9 metrů, schopný dosáhnout rychlostí asi 30 uzlů, tedy 56 km/h. Vznikl tak legendární pobřežní motorový člun (Coastal Motor Boat, ve zkratce CMB).

Psali jsme: Zoufalý boj zaoceánských parníků: HMS Carmania vs. SMS Cap Trafalgar roku 1914

Je jako zázrak, že loď která mohla jít ke dnu po jediném zásahu se opravdu často po útoku do bezpečí dostala.

Plavidla bojovala na blízkou vzdálenost, často v noci a proti mnohem většímu nepříteli. Pobřežní síly s pouhými několika tucty lodí, hrály stále větší roli při hlídkování a obtěžování nepřátelských lodí v přístavech. Omezením malé lodi byla nutnost spustit torpédo ze zadní části lodi a pak mu uhnout z cesty.

Tyto lodě útočily nejen na německé lodě císařského námořnictva, ale sehrály i roli během britského angažmá za ruské občanské války.

Psali jsme: Rudelův mistrovský kousek. Jak německý ničitel tanků ,,rozpůlil" ruskou bitevní loď

Britský velitel Augustus Agar si během akcí proti bolševikům vzal za osobní úkol napadnout bývalou carskou flotilu, kterou drželi bolševici v Kronštadtu, aby ulehčil britské flotile operující v Baltském moři. 

Ruský křižník Oleg

Dva pobřežní čluny, CMB 4 a další vyrazily 17. června 1919 na akci proti lodím schovaným v Kronštadtu. Druhý člun musel akci předčasně ukončit, a tak pokračoval Agarův CMB 4 do zátoky sám. Překonal protilodní sítě a dostal se poblíž velké válečné lodě, když byl zpozorován. CMB 4 byl poškozen palbou ruské lodi a musel se stáhnout k opravám, ale za 20 minut obnovil útok a ruský křižník Oleg, pamětník rusko-japonské války o výtlaku 6 645 tun šel ke dnu.

Štěstí Agarovi a jeho posádce přálo a Britům se povedlo z vosího hnízda, do kterého píchli zmizet ve zdraví.

Za svou udatnost obdržel Viktoriin kříž a byl 30. června 1919 povýšen na poručíka.

18. srpna 1919 vyráží Agar se svým člunem na další akci, ale tentokráte zůstal před Kronštadtským zálivem on a útok vedl Claude Dobson. Výsledkem této akce byly poškozené bitevní lodě Petropavlovsk a Andrej Pervozvanny a potopená opravárenská loď pro ponorky Pamjať Azova o výtlaku 6 734 tun.

Pamjať Azova

Za svou účast v útoku na ruský přístav získal Augustus Agar další vyznamenání - Distinguished Service Order.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival  - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Zdroj: BBC.com, Wikipedie

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace