Katastrofa predreadnoughtu Danton: na francouzské plavidlo si počíhala německá ponorka

Katastrofa predreadnoughtu Danton: na francouzské plavidlo si počíhala německá ponorka
Autor: Marius Bar, Wikipedia, volné dílo|Popisek: predreadnought Danton
14 / 08 / 2020, 10:00

Danton byl predreadnought ze stejnojmenné třídy navržený pro francouzské námořnictvo začátkem 20. století a představoval technologický skok především tím, že měl turbínový pohon. V roce 1917 se plavidlo stalo obětí německé U-64, která ho poslala ke dnu

I když představovaly predreadnoughty třídy Danton výraznější vylepšení schopností na rozdíl od předchozí třídy Liberté ve výzbroji či výtlaku, pravdou je, že byly v době vzniku předstiženy nastupujícími dreadnoughty, bitevními loděmi především s větším množstvím těžkých děl v pancéřových věžích. Ve třídě Danton bylo postaveno mezi lety 1907-19011 dalších 5 jednotek - Condorcet, Diderot, Mirabeau, Voltaire a Vergniaud.

Délka Dantonu činila 146,6 m, výtlak mělo plavidlo 18 754 tun. Loď poháněly čtyři Parsonsovy parní turbíny o výkonu 16 800 kW s 26 kotly Belleville, a Danton byl první válečnou lodí, která používala turbínový pohon. Plavidlo mohlo dosáhnout rychlosti 19,25 uzlů (35,7 km/h).

Hlavní baterie Dantonu byla vyzbrojena čtyřmi 12palcovými kanony ráže 305 mm, sekundární baterie pak 12 kanony ráže 240 ve dvojitých věžích. Proti torpédových člunům bylo určených 16 menších kanonů ráže 75 mm a 10 kanonů ráže 47 mm. Součástí výzbroje Dantonu byly i dva torpédomety ráže 457 mm.

Danton byl spuštěn na vodu v roce 1909 a o dva roky později zařazen do služby. V roce 1911 byla loď poslána do Velké Británie na počest korunovace krále Jiřího V. Během první světové války Danton sloužil ve Středozemním moři. O rok později později postihla plavidlo nehoda, když došlo k výbuchu v jedné z dělových věží.

Danton byl zařazen do eskadry společně se svými pěti sesterskými loděmi. Eskadu doplnily v roce 1913 ještě dreadnoughty Courbet a Jean Bart. Predreadnought byl přidělen jako doprovod lodí přepravujících francouzské vojáky ze severní Afriky a zásobovacích plavidel a měl je chránit před přítomností německých válečných lodí.

To se však nakonec nepodařilo a osud Dantonu se naplnil 19. března 1917. Loď se vracela z Toulonu a připravovalo se na plavbu na ostrov Korfu, aby se zde přopojila ke spojenecké blokádě Otrantského průlivu. Predreadnought měl na palubě více členů posádky než obvykle. Francouzské plavidlo se dostalo do hledáčku německé ponorky U-64, které velel Robert Moraht, který dal příkaz k potopení Dantonu. Danton se klesl na dno za 45 minut a s sebou stáhl 296 mužů včetně kapitána Delage. 806 členů posádky katastrofu přežilo a zachránil je torpédoborec Massue a další hlídkové lodě. Massu zaútočil na U-64 hlubinnými pumami, ale německé ponorce se podařilo nakonec vyváznout.

 

Zdroj: history.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace