foto: Autor neznámý, public domain/Š-231
Stíhačka Š-231 bojovala ve španělské občanské válce, a to i na hlavní frontě konfliktu.
Na dalším z řady československých stíhačů se začalo pracovat na počátku 30. let v závodě Letov, a svůj originální otisk mu propůjčil legendární konstruktér Ing. Alois Šmolík. Konstrukce budoucího letounu navazovala na předchozí typy Š-31, Š-131 a Š-31a. Letoun byl hotov v polovině 30. let a představil se ještě s původním motorem Walter Mistral na pařížském aerosalonu v roce 1934. Ministerstvo národní obrany si mezitím, v roce 1933, objednalo celkem 25 těchto letounů. O dva roky později pak byl stroj zařazen do služby.
Psali jsme
Československé stíhací letectvo tvořilo jednu z významných součástí nově se rodící armády po roce 1918. Impuls pro jeho vznik dali především…
Délka stroje činila 7,80 m, rozpětí 10,06 m. Pohonnou jednotku tvořil jeden vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Bristol Mercury IV o výkonu 411,9 kW. O Š-31 bylo uvažováno jako o stroji, který se měl stát hlavním stíhacím letounem u československého letectva. Nakonec však dostal přednost jiný slavný letoun Avia B-534. Stroj mohl vyvinout rychlost 348 km/h, dostup činil 9 300 m a dolet 450 km. Letoun byl vyzbrojen čtyřmi kulomety vz. 28, ráže 7,92 mm, dva se nacházely v trupu a dva ve spodním křídle.
Tyto stroje měly šanci stát se ve 30. letech hlavními stíhacími letouny čs. armády, ale nakonec si armáda vybrala dodnes známé Avie B-534, který jej předčil prakticky ve všech technických údajích, hlavně však v rychlosti, stoupavosti či dostupu.Otázkou pak zůstávalo, co dělat s novým stíhacím dvouplošníkem z Letovu. Bylo rozhodnuto o tom, že letouny Š-231 budou nabídnuty k prodeji do Španělska, protože tvořily v té době postradatelnou výzbroj pro československou armádu. Navíc republikánské síly bojující proti frankistům potřebovaly nutně výzbroj včetně letounů. Další osudy Š-231 jsou tedy posléze pevně spojeny se Španělskou občanskou válkou, která propukla v roce 1936.
Doporučujeme
Každý, kdo se zajímá o historii čs. letectva před druhou světovou válkou, zná stíhací letoun Avia B-534. Standardní stíhací letoun čs. vojenského…
Do Španělska putovalo republikánům přes Estonsko celkem 22 letounů Š-231 společně s 28 lehkými bombardovacími letouny Aero -101 včetně dodávky náhradních dílů a 40 rezervních motorů pro oba typy letounů. V té době se jednalo o obchod v hodnotě přes 70 milionů korun, což by se rovnalo v dnešní době částce přes jednu miliardu korun. Jen pro zajímavost: Španělé tehdy zaplatili za jeden kus Š-231 587 912 Kčs.
Na druhé straně právě československé letouny prokázaly dobré služby, Letovy si ,,zabojovaly" na hlavní frontě. Stroje Š-231 bojovaly na španělském nebi až do února 1939 a několik ukořistily i frankistické síly, které ve Španělské občanské válce nakonec slavili vítězství.
Zdroj: Václav Němeček, Vojenská letadla
Tagy