Když jaderná ponorka USS Francisco narazila do podmořské hory, schylovalo se ke katastrofě

Když jaderná ponorka USS Francisco narazila do podmořské hory, schylovalo se ke katastrofě
Autor: Screenshot YouTube|Popisek: USS San Francisco
13 / 03 / 2018, 13:00

V roce 2005 narazila při ,,kuriózní nehodě jaderná ponorka USS San Francisco do podmořské hory.

USS San Francisco je americká jaderná ponorka třídy Los Angeles, která byla uvedena do služby v roce 1979. Celkem jich bylo mezi lety 1976 - 1996 postaveno 62, přičemž 39 je stále v aktivní službě. 'Tyto ponorky mohou dosáhnout maximální rychlosti kolem 30 - 33 uzlů. Ponorka je 110 metrů dlouhá, široká a pojme až 130 mužů posádky. San Francisco byla modernizována v roce 1990.

psali jsme: HMS Conqueror: Jediná jaderná ponorka, která kdy potopila loď nepřítele

V roce 2002 byl domovským přístavem pro USS San Francisco tichomořský Guam. Ponorka zde zůstala až do osudné srážky s podmořskou horou v roce 2005, což hrozilo vážnými důsledky jak pro posádku, tak pro ponorku. Ta však náraz dokázala ,,přežít". Jak se celá nehoda odehrála?

USS Francisco

USS San Francisco po opravách v suchém doku v roce 2005

8. ledna 2005 se USS San Francisco nacházela asi 350 mil jihovýchodně od Guamu a mířila do Austrálie. Ponorka se pohybovala maximální rychlostí a byla ponořena v hloubce 525 stop. Pak však přišel zcela nečekaně prudký otřes, když plavidlo narazilo v plné rychlosti do podmořské hory. Ponorka utrpěla značné škody, když náraz doslova ,,rozpáral" její přední část. V té chvíli se v ní nacházelo 137 členů posádky.

psali jsme: Hrozí podmořský Černobyl? Potopená ruská jaderná ponorka K-159 ohrožuje život v Barentsově moři

I když se zvnějšku zdálo, že poškození je velmi vážné, trup ponorky nebyl proražen a jaderný reaktor zůstal kolizí neporušen, což bylo velkým štěstím pro plavidlo i posádku. Silný náraz však těžce poškodil sonar a také balastní nádrže umístěné právě v přední části ponorky.

Kolize způsobila zranění 98 členům posádky, přičemž Joseph Allen Ashley podlehl vážným zraněním hlavy následující den. Nejčastějším zraněním byly zlomeniny či tržné rány na těle. Členové posádky později vypověděli, že náraz je doslova ,,poslal" do vzduchu, a že krev byla prakticky všude po plavidlu.

Když se posádka vzpamatovala, rozhodla se pro vytlačení vody z balastních nádrží a naplnit je stlačeným vzduchem. Problém byl v tom, že přední nádrže byly nárazem poškozeny a vzduch unikal přímo do oceánu. Trvalo několik minut, něž se podařilo naplnit balastní nádrže v zadní části plavidla. To však umožnilo, aby ponorka pomalu stoupala na hladinu.

Ponorce trvalo celkem 52 hodin, než se vrátila zpět na Guam. Než tam dorazila, pohybovala se v důsledku poškození prakticky minimální rychlostí 10 mil za hodinu. V suchém doku pak začaly opravy přídě, která byla těžce poškozena. Zde proběhly prozatimní opravy, než se USS Francisco přesunula do Pugetova zálivu ve Washingtonu, kde byla poškozena část přídě nahrazena částí z USS Honolulu. Celá operace stála 134 milionů dolarů.

USS San Francisco se tak mohla díky nákladné opravě vrátit v roce 2009 plnohodnotně do služby, i když v roce 2005 ji hrozil při nárazu s podmořskou horou reálný konec.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace