Když nacistům došla cola, tak vymysleli Fantu

Když nacistům došla cola, tak vymysleli Fantu
03 / 06 / 2018, 16:00

Občané Třetí říše milovali americkou Coca-Colu a nápoj dodávalo na trh několik desítek německých závodů patřících americkému koncernu. Vše ale ukončila 2. světová válka.

50 závodů chrlilo na trh milióny lahví ročně a značka Coca-Cola byla tak populární, že se stala jedním z oficiálních sponzorů olympijských her v roce 1936 v Berlíně, široce považovaných za Hitlerovu propagandistickou akci.

psali jsme: V České republice znovu vyšel Mein Kampf. Je to propagace nacismu?

Sirup, ze kterého se Coca-Cola vyrábí, se po vyhlášení války mezi oběma státy přestal z USA dovážet a tak ředitel německých závodů Max Keith začal vymýšlet nápoj, který by populární colu nahradil, s použitím několika snadno dostupných surovin.

Recept obsahoval zbytky z různých průmyslových procesů. Syrovátka z mléčných závodů a různé druhy ovoce, hlavně jablek, z továren na lisování ovoce, sacharin a další přísady vytvořily nápoj nazývaný Fanta. Podle Die Presse název Fanta pochází z německého slova Fantastisch , což znamená fantastické. Jméno bylo vybráno ve spolupráci s centrálou firmy Coca-Cola v USA.

Po válce byl Max Keith firmou Coca-Cola, která byla vlastníkem německých závodů vyšetřován, ale spolupráce s nacisty mu nikdy nebyla prokázána a jeho nápoj se rozšířil do světa.

psali jsme: Tatra, která zabíjela nacisty

Oranžová Fanta, jak ji dnes známe, vznikla v padesátých letech minulého století dochucením citrusovými plody, kdy továrna v Neapoli začala vyrábět a prodávat oranžovou Fantu v roce 1955 s využitím místních citrusových plodů.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival  - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Zdroj: The Local

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace