Když se Austrálie pyšnila letadlovými loděmi

Když se Austrálie pyšnila letadlovými loděmi
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: HMAS Sydney
17 / 07 / 2020, 10:00

I když to není příliš známým faktem, i Austrálie se zařadila mezi státy, které měly ve druhé polovině 20. století letadlové lodě - HMAS Sydney a Melbourne.

Není příliš v obecném povědomí, že mezi státy disponujícími letadlovými loděmi patřila ve druhé polovině 20. století také Austrálie. Po druhé světové válce zakoupila od Velké Británie dvě lehké letadlové lodě třídy Majestic: HMS Terrible sloužící v australském námořnictvu v letech 1948-1973 jako HMAS Sydney (R17) a HMS Majestic, která vstoupila do služby až v roce 1955 jako HMAS Majestic a po dvou dnech byla přejmenována na HMAS Melbourne (R21), a vyřazena bude až v roce 1982. Po tři roky, 1952-1955, sloužila v Královském australském námořnictvu také lehká letadlová loď HM(A)S Vengeance třídy Colossus, aby vykryla zpoždění při dokončování Melbourne

Britský projekt lehkých letadlových lodí tříd Colossus a Majestic vznikl v roce 1942. Bylo plánováno 16 jednotek, z nichž bylo mezi roky 1944-1961 dokončeno osm lodí třídy Colossus a pět lodí třídy Majestic. A dvě lodě třídy Colossus, Perseus a Pioneer, byly dokončeny jako letadlové opravárenské lodě (aircraft maintenance carriers) určené k logistické podpoře leteckých skupin ostatních letadlových lodí. Konec války stihly jen lodě Colossus, Glory, Venerable a Vengeance, a obě opravárenské. Ostatní byly dokončené až po jejím skončení. A většina byla prodána do zahraničí.

HMS Colossus tak v letech 1946-1974 sloužil ve Francii jako Arromanches, Venerable v Královském nizozemském námořnictvu v letech 1948-1968 jako Karel Doorman, a poté v argentinském námořnictvu jako Veinticinco de Mayo až do roku 1999 (přičemž byl nasazen během války o Falklandy proti Britům). Warrior po dvouleté službě v Kanadě (1946-1948) a dalších deseti letech v britském námořnictvu sloužil rovněž v Argentině jako Independencia (do roku 1971). HMS Hercules sloužil v indickém námořnictvu v letech 1961-1997 jako Vikrant, a rozebrán byl až v roce 2015. Vengeance později zakoupila Brazílie a provozovala ji v letech 1960-2001 jako Minas Gerais.

melbourne

                                                      Letadlová loď Melbourne (autor: Wikipedia)

 

Lodě měly plný výtlak 18000 tun, letovou palubu dlouhou 210 metrů, a stroje o výkonu 40000 koní jim dávaly rychlost 25 uzlů. Hangár měl kapacitu 52 letounů, tedy druhoválečných typů. Původně lodě nesly bombardéry Farey Barracuda a americké stíhací bombardéry Corsair.

Australské námořnictvo pořídilo jako první loď Terrible, a sice v roce 1947. Dokončilo ji a uvedlo do služby jako HMAS Sydney, která se také jako první australská letadlová loď vůbec dočkala válečného nasazení: v letech 1951 a 1952 operovala u korejského pobřeží. V roce 1958 byla jako výcviková převedena do zálohy, a od roku 1962 do roku 1973 sloužila jako rychlá transportní loď - v této roli se účastnila války ve Vietnamu, kam mezi roky 1965 a 1972 převážela australské vojáky a vysloužila si přezdívku "Vung Tau Ferry". Během korejské války nesla loď 24 letounů Hawker Sea Fury a Fairey Firefly.

Delší službu v australském námořnictvu čekal loď HMAS Melbourne, původně HMS Majestic. Její stavba byla zahájena již v roce 1943, s koncem války byla ovšem zastavena. Austrálii byla prodána v roce 1947, a bylo rozhodnuto o její modernizaci. Loď měla dostat mj. úhlovou letovou palubu umožňující operace těžších proudových letounů. Způsobené zdržení vykryl pronájem lodi HMS Vengeance, a Melbourne vstoupila do služby v říjnu 1955. Nesla původně palubní proudové stíhače De Havilland Sea Venom a protiponorkové Fairey Gannet, a od poloviny 60. let americké útočné letouny A-4 Skyhawk a protiponorkové S-2 Tracker. A kromě nich vrtulníky Bristol Sycamore a Westland Wessex a Sea King.

HMAS Melbourne během války ve Vietnamu doprovázela sesterskou (již transportní) loď Sidney, nicméně do dějin se zapsala spíše neslavně, a sice dvěma kolizemi s torpédoborci: 10. února 1964 se srazila s HMAS Voyager a 3. června 1969 s USS Frank S. Evans - oba nárazem přerazila na dva kusy a potopila se ztrátami desítek životů námořníků. Srážky ovšem nebyly zaviněny letadlovou lodí. V roce 1982 byla vyřazena a v roce 1985 sešrotována. Pro neochotu Velké Británie prodat Austrálii letadlovou loď třídy Invincible se HMAS Melbourne stala zatím poslední australskou letadlovou lodí v aktivní službě.

 

 Zdroj: history.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace