Když se snoubí rychlost se smrtící silou. Bitevní lodě třídy Sverige byly obávanými švédskými plavidly

Když se snoubí rychlost se smrtící silou. Bitevní lodě třídy Sverige byly obávanými švédskými plavidly
Autor fotografie: Marcusroos https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sverige_class_ship_firing.jpg|Popisek: loď třídy Sverige
04 / 04 / 2019, 16:30

Co uděláte, když chcete bitevní loď, ale nemáte prostředky na pořádný dreadnought?

Možná odpověď se skrývá v tzv "lodích pobřežní obrany", též zvaných kapesní bitevní lodě. Tento název se ale přestal používat poté, co mu Admiral Graf Spee dal trochu jiný význam. Jednalo se o lodě nepříliš odlišné od bitevních lodí pre-dreadnoughtového uspořádání, nicméně s modernější výbavou a vyšší rychlostí.

HMS Dreadnought: bitevní loď s vlastním kocourem

Švédské řešení bylo velmi elegantní. Bitevní loď Sverige a její dvě sestry Drottning Victoria a Gustav V byly ve svých rolích velmi působivé. Dokončené v roce 1917 se svou rychlostí téměř 24 uzlů nechávaly veškerá podobná plavidla (až na bitevní křižníky) daleko za sebou. Zároveň jejich 4 děla ráže 283mm spolehlivě stačila na jakýkoli těžký, či lehký křižník a se svými osmi 152mm kanony umístěnými ve věžích, se nemusely bát ani lehkých plavidel. Se svým centrálním řízením palby se stávaly nebezpečnými protivníky i na delší vzdálenosti.

První světovou válku přečkaly bez újmy, neboť se do ní Švédsko nezapojilo. Po válce procházely mnoha rekonstrukcemi, při kterých dostaly dieselové motory, nové řízení palby i novou sekundární a terciální výzbroj.

psali jsme: SMS Nassau: První moderní bitevní loď německého císařského námořnictva

Druhé světové války se též nezúčastnily, ačkoli byly připravené vyrazit na pomoc Oslofjordu během Německé invaze (ačkoli to nakonec nebylo nezbytné). V průběhu války obdržely poslední vylepšení - radar, vyrobený přímo ve Švédsku.

Lodě Drottning Victoria a Gustav V brzy po válce dosloužily. Poslední Sverige vydržela ve službě až do roku 1970 (je tedy jednou z nejdéle sloužících bitevních lodí světa). Všechny 3 lodě byly nakonec sešrotovány. Ačkoli se žádná z nich neúčastnila přímého boje, tak jejich hrozba držela všechny rozumné národy dál od Švédských vod.

Parametry:


Výzbroj:
4 x 283mm (2x2) 45 cal. Bofors
8 × 152 mm (1x2 + 6x1) 50 cal. Bofors QF
4 × 75 mm (4x1) Bofors AA
2 × 57 mm (2x1) Bofors s krátkou hlavní
9 × 6.5 mm (9x1) kulomety
2 torpédomety (1 na každém boku)

Pancéřování:
Hlavní pancéřový pás: 200mm
Horní pancéřový pás: 100mm
Hlavní věže (přední, boční a zadní pancíř): 200, 100 a 50mm
Hlavní barbety: 150mm
Sekundární věže: 125mm
Sekundární barbety: 100mm
Pancéřová paluba: 30-45mm

Řízení palby:
původně centrální řízení
po WWI director
v roce 1942 instalován radar

Rychlost:
Sverige 22,5kts
Drottning Victoria a Gustav V 23,5kts

Výtlak:
7 200 základní
7 750 s plnými zásobami paliva a střeliva

 

Autor: Pavel Sláma

 

Zdroj: avalanechepress.com

Tagy článku

-->