Když se studená válka stala příliš horkou: Jak byl sestřelen americký bombardér RB-29A nad Severní Koreou

Když se studená válka stala příliš horkou: Jak byl sestřelen americký bombardér RB-29A nad Severní Koreou
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: B-29 (ilustrační obrázek)
29 / 11 / 2022, 14:00

Rutinní mise, která se proměnila v horor. 12. ledna 1953 byl sestřelen americký bombardér RB-29A se 14 lidmi na palubě. Ti, kdo přežili, museli stanout v ,,divadelním procesu".

Americký bombardér RB-29 (původně B-29 Superfortress) plnil v zuřící Korejské válce misi blízko čínsko-severokorejských hranic, když shazoval letáky jižně od řeky Ja-Lu. To nebylo ve studené válce ničím novým, jednalo se o ,,běžnou" praktiku USA (a samozřejmě nejen jich), které chtěly pomocí letáků objektivně informovat severokorejské obyvatelstvo, zpracované každodenní vládní propagandou.       


Protože se americký stroj pohyboval 12. ledna 1953 blízko čínských hranic, byl lokalizován skupinou sovětských Migů, které podporovaly Čínu, jež v Korejské válce stála na straně KLDR. 12 Migů, z nichž některé byly vybaveny pro noční let, se vydalo směrem k osamělému americkému bombardéru s jasnými instrukcemi: poněvadž se jedná o nepřítele, měly jej bez váhání sestřelit.                 
                  

Skupina Migů, mezi nimiž byl i proudový MiG-15 Fagot, pak následně vykonala svou ,,práci". Sestřel RB-29 pak byl připsán sovětskému poručíkovi Chabievovi. Americký bombardér se sice zřítil, nicméně ze 14 členů posádky jich ,,zázračně" přežilo 11. Ti však byli zajati, odvezeni do Číny a obviněni z toho, že jsou agenti CIA. Další události na sebe nedaly dlouho čekat a dostaly poměrně rychlý spád.

S posádkou, která přežila pád bombardéru, se konalo v roce 1954 v Pekingu okázalé ,,soudní divadlo". Přeživší členové posádky byli odsouzeni od několikaletých trestů vězení k doživotí. O rok později však byli odsouzení Američané z čínského vězení propuštěni jako akt dobré vůle.

Sestřelení amerického bombardéru RB-29A zůstává sice méně známým incidentem studené války, ale je zajímavý dvěma věcmi. V první řadě většina posádky stroje přežila útok Migů, za druhé, i když byli přeživší členové posádky odsouzeni k mnohaletým trestům vězení, a někteří k doživotí, byli již v roce 1955 propuštěni.

 

Zdroj: aviation-safety.net




Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace