Když umírala největší bitevní loď světa Jamato, bylo to jako výbuch taktické jaderné bomby

Když umírala největší bitevní loď světa Jamato, bylo to jako výbuch taktické jaderné bomby
Autor: Wikipedie|Popisek: Bitevní loď Jamato
27 / 01 / 2020, 16:00

Později navigační důstojník jednoho z doprovodných torpédoborců v Japonsku řekl, že „ohnivý sloup dosáhl výšky 2 000 metrů a mračno ve tvaru houby dosahovalo výšky 6 000 metrů.“

Na počátku roku 1945 učinilo japonské námořnictvo obtížné rozhodnutí. Aby ochránilo Okinawu, bránu k japonským ostrovům, rozhodlo se obětovat největší a nejmocnější bitevní lodě, které kdy byly postaveny. Toto rozhodnutí zpečetilo osud bitevní lodi Jamato a její posádky, ale neudělalo nic, aby skutečně uchránilo japonské ostrovy před spojeneckou invazí.

Exploze bitevní lodi Jamato

Bitevní loď Jamato patřila se svou sestrou Musaši mezi největší a nejsilnější bitevní lodě všech dob. Stavět se začala tajně v roce 1937 v Kure poblíž Hirošimy, a při její stavbě bylo využito odstoupení Japonska od Washingtonské námořní smlouvy, která omezovala tonáže nově stavěných bitevních lodí, a výsledkem byly největší bitevní lodě světa, které byly překonány až americkými letadlovými loděmi po skončení druhé světové války.

Podle japonské námořní doktríny bylo naprosto nezbytné mít flotilu o velikosti 70% americké, ale smlouva je nutila jít na pouhých 60%! USA v té době nebyly hegemonem, který by mohl plnění smlouvy vyžadovat a Japonsko se rozhodlo, že ji odmítne. Japonští admirálové chtěli bitevní loď, která by zastrašila i Američany.

Výsledkem japonského snažení byly bitevní lodě třídy Jamato, které měly při plném zatížení výtlak 72 000 tun, čímž se staly největšími a nejtěžšími bitevními loděmi historie. Císařské japonské námořnictvo (IJN) jich chtělo pět, ale země si mohla dovolit pouze tři - Jamato (bitevní loď č. 1 - vlajková loď), Musaši a Šinano.

Jamato a její sestra Musaši byly vyzbrojeny 9 osmnáctipalcovými námořními děly ve třech věžích, 6 děly ráže 155 milimetrů, 24 pětipalcovými děly, 162 protiletadlovými děly ráže 25 mm a těžkými kulomety.

Celá tato palebná síla měla za cíl potopit nepřátelské bitevní lodě a v případě potřeby dokonce několik najednou. Extrémně velké množství protiletadlových děl mělo císařské giganty uchránit před nalétajícími vlnami nepřátelských letadel.

Bohužel pro Jamato a její posádku byla loď zastaralá již v době, kdy byla v roce 1941 spuštěna na vodu. Schopnost rychlých letadlových lodí napadnout nepřátelské lodě v dosahu jejich torpédových bombardérů znamenala, že letoun mohl zaútočit na bitevní loď ze vzdálenosti 200 mil nebo více, dlouho před tím, než by se letadlová loď ocitla v dosahu hrozivých děl protivníka. Bitevní lodě se staly anachronismem…

Počátkem roku 1945 byla japonská strategická situace velmi špatná. Dobytá místa v Tichomoří byla ztracena a nepřítel klepal na bránu domovských ostrovů u Okinawy, která je jen 160 mil od pevninského města Kagošima.

Invaze na Okinawu začala 1. dubna 1945 a japonské námořnictvo v reakci na to zahájilo operaci Ten-Go. Jamato, doprovázená křižníkem Jahagi pod velením slavného kapitána Tameiči Hara a osmi torpédoborci, se měla vydat na Okinawu a napadnout spojenecké invazní síly. Loď ale kvůli akutnímu nedostatku paliva měla dostat zásobu pohonných hmot jen na cestu tam – podle plánu totiž Jamato měla mezi Higaši a Jomitanem úmyslně najet na mělčinu, kde měla následně bojovat coby pobřežní baterie až do vystřílení munice či do svého zničení. Velitel námořní základny v Tokujamě nicméně na vlastní pěst přikázal dát Jamatu celkem 60% celkové kapacity paliva i za cenu snížení zásob pro jiná plavidla. Byl by to ponižující konec pro tuto majestátní bitevní loď, ale nedostatek paliva a dalších vojenských zdrojů způsobil zoufalá rozhodnutí.

Jamato se s doprovodem vydala 6. dubna z japonské Tokuyamy v Japonsku směrem na jih k úžině Bungo. Americké síly o operaci Ten-Go věděly díky prozrazeným japonským vojenským šifrám a dvě americké ponorky USS Threadfin a USS Hackleback na blížící se Japonce čekaly, ale díky vysoké rychlosti svazu a změnám směru japonských lodí nebyly schopné zaútočit. Svaz tedy dále sledovaly a posílaly zprávy o jeho pohybu na americké velení.

Zjevným cílem Japonců byly spojenecké námořní síly u Okinawy a šest starších bitevních lodí pod velením admirála Mortona Deye bylo připraveno bránit invazní síly, ale nakonec bylo rozhodnuto vyslat na blížící se Japonce letecké síly.

V 8:00 hodin ráno 7. dubna objevila průzkumná letadla admirála Mitschera bitevní loď Jamato v půli cesty na Okinawu. Američané vyslali na Japonce ohromující údernou sílu 280 stíhaček, bombardérů a torpédových letadel.

Dvě hodiny byl japonský svaz cílem nemilosrdných leteckých útoků, ve vzduchu byla letadla z jedenácti letadlových lodí a nad obrovskou lodí jich bylo tolik, že reálně hrozily srážky útočících letadel. Obrovský cíl lákal piloty tak, že se z původně koordinovaného útoku stal boj o to, kdo první Jamato zasáhne. Jamato inkasovala dva zásahy bombou, jeden zásah torpédem a ke dnu šly dva doprovodné torpédoborce.

Druhý útok byl veden stovkou letadel a torpéda byla přenastavena tak, aby do lodi udeřila ve větší hloubce mimo protitorpédový pás. Po dalších zásazích torpéd se náklon lodi zvětšil na více než dvacet stupňů a kapitán učinil obtížné rozhodnutí zaplavit vnější strojovnu na pravoboku a utopit na svých stanovištích tři sta mužů ve snaze zabránit zkáze lodi.

Jamato byla zasažena deseti torpédy a sedmi bombami a navzdory drakonickému rozhodnutí o zaplavení strojovny na pravoboku se náklon lodi zvětšoval. Když dosáhl třiceti pěti stupňů, byl vydán rozkaz opustit loď. Kapitán a mnozí z další z můstku se rozhodli zemřít se svou lodí, ostatní se pokusili uniknout.

Ve 14:23 vybuchly přední skladiště střeliva a jak později popsal navigační důstojník z jednoho přeživšího torpédoborce: „Ohnivý sloup dosáhl výšky 2 000 metrů a mračno ve tvaru houby dosahovalo výšky 6 000 metrů.“

Výbuch největší bitevní lodi světa byl tak gigantický, že byl vidět až na japonské pevnině a exploze také údajně zničila několik amerických letadel pozorujících potopení bitevní lodi.

Když bylo po všem, speciální útočné síly byly téměř úplně zničeny. Jamato, křižník Jahagi a tři torpédoborce byly potopeny, několik dalších doprovodných lodí bylo vážně poškozeno. Z posádky 3332 mužů se jich zachránilo pouhých 267. Američané ztratili 10 letadel a 12 pilotů.

V lednu 2020, konkrétně 11.ledna, zemřel ve věku 92 let Yasuo Yasugi, jeden z posledních přeživších konec bitevní lodi Jamato.

 

Zdroj: The National Interest, Japan Times, Warhistoryonline

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace