Autor fotografie: Wikimedia commons / Picryl |Popisek: Bitevní loď Jamato
Největší bitevní lodě třídy Jamato vznikly v důsledku odstoupení Japonska od Washingtonské námořní smlouvy, která omezovala tonáže nově stavěných plavidel. Lodě byly překonány až americkými letadlovými loděmi po skončení druhé světové války.
Na počátku roku 1945 učinilo japonské námořnictvo obtížné rozhodnutí. Aby ochránilo ostrov Okinawa, bránu k japonským ostrovům, rozhodlo se obětovat největší a nejmocnější bitevní lodě, které kdy byly postaveny. Toto rozhodnutí zpečetilo osud bitevní lodi Jamato a její posádky a nakonec nedokázalo uchránit japonské ostrovy před spojeneckou invazí. Lodě se začaly stavět tajně v roce 1937 v Kure poblíž Hirošimy a při její konstrukci bylo využito odstoupení od Washingtonské námořní smlouvy.
Jamato a japonská doktrína
Podle japonské námořní doktríny bylo naprosto nezbytné mít flotilu alespoň 70 % amerického loďstva, ale smlouva je nutila jít na pouhých 60 %. USA v té době nebyly hegemonem, který by mohl plnění smlouvy vyžadovat, a Japonsko se proto rozhodlo, že ji odmítne. Japonští admirálové chtěli bitevní loď, která by zastrašila i Američany. Výsledkem japonského snažení byly bitevní lodě třídy Jamato, které měly při plném zatížení výtlak 72 000 tun, čímž se staly největšími a nejtěžšími bitevními loděmi historie. Císařské japonské námořnictvo (IJN) jich chtělo pět, ale země si mohla dovolit pouze tři. Byly proto vytvořeny lodě Jamato (bitevní loď č. 1 - vlajková loď), Musaši a Šinano.
Jamato a její sestra Musaši byly vyzbrojeny devíti osmnáctipalcovými námořními děly ve třech věžích, šesti děly ráže 155 milimetrů, 24 pětipalcovými děly, 162 protiletadlovými děly ráže 25 mm a těžkými kulomety. Celá tato palebná síla měla za cíl potopit nepřátelské bitevní lodě a v případě potřeby dokonce také několik plavidel najednou. Extrémně velké množství protiletadlových děl mělo císařské giganty uchránit před nalétajícími vlnami nepřátelských letadel.
Bohužel pro Jamato a její posádku byla loď zastaralá již v době, kdy byla v roce 1941 spuštěna na vodu. Schopnost rychlých letadlových lodí napadnout nepřátelská plavidla v dosahu jejich torpédových bombardérů znamenala, že letoun mohl zaútočit na bitevní loď ze vzdálenosti 200 mil nebo více, dlouho před tím, než by se letadlová loď ocitla v dosahu hrozivých děl protivníka. Bitevní lodě se staly anachronismem. Počátkem roku 1945 byla japonská strategická situace velmi špatná. Dobytá místa v Tichomoří byla ztracena a nepřítel klepal na bránu domovských ostrovů u Okinawy, která je jen asi 257 km od pevninského města Kagošima.

Invaze na Okinawu začala 1. dubna 1945 a japonské námořnictvo v reakci na to zahájilo operaci Ten-Go. Jamato, doprovázená křižníkem Jahagi pod velením slavného kapitána Tameiči Hara a osmi torpédoborci, se měla vydat na Okinawu a napadnout spojenecké invazní síly. Loď ale kvůli akutnímu nedostatku paliva dostala zásobu pohonných hmot jen na cestu tam. Podle plánu totiž Jamato měla mezi Higaši a Jomitanem úmyslně najet na mělčinu, kde měla následně bojovat coby pobřežní baterie až do vystřílení munice či do svého zničení. Velitel námořní základny v Tokujamě nicméně na vlastní pěst přikázal dát Jamatu celkem 60 % celkové kapacity paliva i za cenu snížení zásob pro jiná plavidla. Byl by to ponižující konec pro tuto majestátní bitevní loď, ale nedostatek paliva a dalších vojenských zdrojů způsobil zoufalá rozhodnutí.
Poslední cesta Jamata
Jamato se s doprovodem vydala 6. dubna z japonské Tokuyamy v Japonsku směrem na jih k úžině Bungo. Americké síly o operaci Ten-Go věděly díky prozrazeným japonským vojenským šifrám a dvě americké ponorky USS Threadfin a USS Hackleback již čekaly na blížící se Japonce. Díky vysoké rychlosti svazu a změnám směru japonských lodí nebyly schopné zaútočit. Svaz tedy dále sledovaly a posílaly zprávy o jeho pohybu na americké velení.

Zjevným cílem Japonců byly spojenecké námořní síly u Okinawy a šest starších bitevních lodí pod velením admirála Mortona Deye. Bylo připraveno bránit invazní síly, ale nakonec bylo rozhodnuto vyslat na blížící se Japonce letce. V 8:00 hodin ráno 7. dubna objevila průzkumná letadla admirála Mitschera bitevní loď Jamato v půli cesty na Okinawu. Američané vyslali na Japonce ohromující údernou sílu 280 stíhaček, bombardérů a torpédových letadel.
Konec Jamata
Dvě hodiny byl japonský svaz cílem nemilosrdných leteckých útoků. Ve vzduchu byla letadla z jedenácti letadlových lodí a nad japonským obrem jich bylo tolik, že reálně hrozily srážky útočících letounů. Obrovský cíl lákal piloty tak, že se z původně koordinovaného útoku stal boj o to, kdo první Jamato zasáhne. Jamato inkasovala dva zásahy bombou, jeden torpédem a ke dnu šly následně dva jeho doprovodné torpédoborce. Druhý útok byl veden stovkou letadel a torpéda byla přenastavena tak, aby do lodi udeřila ve větší hloubce mimo protitorpédový pás. Po dalších zásazích torpéd se náklon lodi zvětšil na více než dvacet stupňů a kapitán učinil obtížné rozhodnutí zaplavit vnější strojovnu na pravoboku. Tento čin vedl k utopení tři sta mužů, kteří byli stále na svých stanovištích.

Jamato byla zasažena deseti torpédy a sedmi bombami a navzdory drakonickému rozhodnutí o zaplavení strojovny na pravoboku se náklon lodi stále zvětšoval. Když dosáhl třiceti pěti stupňů, byl vydán rozkaz opustit loď. Kapitán a mnozí z další z můstku se rozhodli zemřít se svou lodí. Ostatní se pokusili uniknout. Ve 14:23 vybuchly přední skladiště střeliva, a jak později popsal navigační důstojník z jednoho přeživšího torpédoborce „Ohnivý sloup dosáhl výšky 2 000 metrů a mračno ve tvaru houby dosahovalo výšky 6 000 metrů.“
Výbuch největší bitevní lodi světa byl tak gigantický, že byl vidět až na japonské pevnině. Exploze také údajně zničila několik amerických letadel pozorujících potopení bitevní lodi. Když bylo po všem, speciální útočné síly byly téměř úplně zničeny. Lodě Jamato, křižník Jahagi a tři torpédoborci byly potopeny a několik dalších doprovodných plavidel bylo vážně poškozeno. Z posádky 3332 mužů se jich zachránilo pouhých 267. Američané ztratili 10 letadel a 12 pilotů. V lednu 2020, konkrétně 11.ledna, zemřel ve věku 92 let Yasuo Yasugi, jeden z posledních přeživších konec bitevní lodi Jamato.