Kolaps říše zla znamenal konec plánů na superletadlovou loď Uljanovsk

Kolaps říše zla znamenal konec plánů na superletadlovou loď Uljanovsk
Popisek: Takhle se měl Uljanovsk stavět
17 / 05 / 2019, 13:00

Sovětské námořnictvo prakticky po celou dobu studené války nebylo schopné nasadit srovnatelnou letadlovou loď, jako měly například Spojené státy. Chyběla možnost projekce síly, a proto bylo rozhodnuto vystavět jadernou superletadlovou loď schopnou srovnání s třídou Nimitz.

Projekt Uljanovsk měl být založen na dřívějších projektech jako 1153 Orel, ale nakonec se nepovedlo postavit ani jedno moderní plavidlo a Rusko tak dodnes musí spoléhat na jedinou loď schopnou nést palubní stroje, těžký letadlový křižník Admiral Kuzněcov.

Uljanovsk měl být dlouhý téměř 325 metrů, s výtlakem až 94 000 tun a měl být poháněn čtyřmi jadernými reaktory KN-3 a navazujícími turbínami. Výkon 280 000 koní měl gigantickou loď rozpohybovat až na rychlost 30 uzlů s prakticky neomezeným dosahem díky jadernému pohonu. Životnost reaktorů byla plánována na 20-25 let.

psali jsme: Co neumí Rusko ani Velká Británie? Postavit jadernou letadlovou loď...

Posádka Uljanovsku by podle plánů dosáhla 3 400 mužů, obranu lodi a její útočné schopnosti měl zajišťovat systém 3K95 Kinžál v 192 silech, 16 protilodních střel P-700 Granit, a systém CIWS.

Ale to, co ji hlavně odlišovalo od starších sovětských konstrukcí, byla možnost nést až 68 letadel Su-33 nebo Mig-29K. Systém včasného varování měl zajišťovat speciální letoun JAK-44, a helikoptéry Kamov Ka-27 v několika verzích.

Vzletová a přistávací paluba měla odpovídat americkým standardům, tedy zcela plochá s parními katapulty a velitelským ostrůvkem uprostřed lodi na pravoboku. Loď by ale byla schopná používat i systém skokanského můstku, se kterým se také počítalo – byl by zvedací v případě potřeby.

psali jsme: Budoucí ruská letadlová loď bude mít výtlak až 115 000 tun

Letadlová loď byla objednána 11. června 1986 a její kýl byl položen 25. listopadu 1988 v Černomořských loděnicích. Původní název měl být Kreml, posléze se změnil na Uljanovsk jako pocta sovětskému vůdci Leninovi. Do služby měla tato první loď své třídy vstoupit v roce 1995.

Rozpad SSSR ale znamenal konec plánů na její dostavbu a loď hotová z 20% skončila roku 1992 neslavně ve šrotu.

Sovětské plány na oceánské loďstvo skončily.

Rusko ale nyní opět plánuje výstavbu podobné lodi. Jestli se to tentokrát povede, ale není jasné. Každopádně uměleckou představu si můžete prohlédnout na následujícím videu.

Zdroj: Military Factory

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.