Konec ruského Černého orla. Nadějný tank byl nakonec utopen v problémech

Konec ruského Černého orla. Nadějný tank byl nakonec utopen v problémech
Autor: Alexpl (CC BY-SA 3.0)|Popisek: Návrh tanku Černý orel
06 / 07 / 2020, 16:30

Jedním z neúspěšných ruských projektů je tank Černý orel (Objekt 640), jehož vývoj probíhal již v 80. letech. Ten se měl vyrovnat západním tankům, nakonec však zůstal nedokončen.

Jak USA, tak i Sovětský svaz, respektive Rusko mají na kontě řadu nepovedených projektů. Namátkou zde můžeme zmínit americký experimentální letoun Douglas X-3 Stiletto, který představoval pro letectvo jedno velké zklamání, na ruské straně pak třeba stroj Su-47 Berkut. Jedním z dalších byl v ,,pozemním případě" i tank Černý orel (Objekt 640), který svého času rozvířil vzrušenou debatu na Západě.

Projekt začal v 80. letech a jeho podvozek vycházel konstrukčně z tanku T-80. Byl rozšířen trup tanku, vozidlo mělo zcela novou velkou bezosádkovou věž, zatímco posádka tanku seděla ve velmi dobře chráněném trupu. Tank o předpokládané tříčlenné osádce měl hmotnost necelých 50 tun, délku 7 m, výšku 1,80 m. Vozidlo poháněl motor GTD-1400 o výkonu 1040 kW.

Výzbroj tvořil kanon 2A46 ráže 125 mm, ale mohla být použita i ráže 152 mm. Hlavní zbraň doplňoval kulomet PKT ráže 7,62 mm a kulomet Kord ráže 12,7 mm. Tank byl vybaven novou generací reaktivního výbušného pancíře Kaktus. Při konstrukci tanku se rovněž rozproudila debata, zda tank bude mít systém aktivní ochrany Drozd nebo Arena. Nakonec byl zvolen systém Drozd-2.

První prototyp Černého orla byl představen až v roce 1997 po dlouhých letech vývoje. Na papíře tank nevypadal špatně, nicméně projekt nakonec potopilo více faktorů. Program měl být zrušen v roce 2001 proto, že byla dána přednost T-90 jakožto hlavnímu ruskému bojovému tanku, za jehož vývojem stojí závod Uralvagonzavod.

Projekt Černého orla navíc sužovaly finanční problémy, dlouhý skluz ve vývoji, ale také některé prvky designu, které se ukázaly jako nedostatečné, či chybějící inovace. Nicméně stěžejním činitelem byl zřejmě velké zklamání z tanku T-80 v Čečenské válce, jehož podvozek si ,,vypůjčil" právě tank Černý orel.
Výkon tanku byl v konfliktu tak bídný, že po jeho skončení přesvědčil generálporučík A. Galkin ruského ministra obrany, aby již nikdy nepořizoval tanky s plynovou turbínou. To zahrnovalo i tank Černý orel, jehož projekt byl krátce na to ukončen. Výrobce Omsk Tranšmaš se pokoušel rozhodnutí zvrátit, leč neúspěšně.

Podobně však dopadl i projekt ruského hlavního bojového tanku 4. generace s názvem T-95, který měl ambici nahradit T-80 i T-90 po roce 2010. Nicméně před deseti letech přestala ruská vláda projekt podporovat a ukončila a přestala jej financovat, takže i T-95 nakonec skončil u ledu.

 

Zdroj: russianarmor.info

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace