,,Krádež" pod rouškou noci. Když Američané dostali zálusk na sovětský vrtulník Mi-25 Hind, Libyjci jen přihlíželi

,,Krádež&quote; pod rouškou noci. Když Američané dostali zálusk na sovětský vrtulník Mi-25 Hind, Libyjci jen přihlíželi
Autor: US Army, volně k použití|Popisek: CH-47 Chinook převáží sovětský vrtulník Mi-25 Hind
22 / 07 / 2021, 10:00

Operace Mount Hope III byla přísně tajnou americkou akcí, která měla za cíl se zmocnit sovětského vrtulníku Mi-25 Hind z čadského území.

V roce 1988 Američané vymysleli přísně tajnou operaci nazvanou Operace Mount Hope III, jejímž cílem bylo ukořistit sovětský vrtulník Mi-25 Hind z Čadu. Američané meli velký zájem sovětský gunship prozkoumat, protože sami nedisponovali srovnatelným strojem. Proto vymysleli zmíněnou operaci, kterou se chystali úspěšně zrealizovat.

Operace se pak měla uskutečnit na pozadí právě skončivší války mezi Čadem a Libyí, která vešla do historie jako ,,Toyotová válka" z důvodu velkého množství těchto terénních automobilů. Tanky se totiž v konfliktu ukázaly jako neefektivní nástroj. V roce 1983 libyjský vládce Kaddáfí zavelel k riskantní invazi do Čadu, který podporovaly mimo jiné USA.

Boje skončily na konci roku 1987, kdy se libyjská armáda, která utrpěla těžké ztráty, z Čadu stáhla. Na jeho území pak zanechala i vojenskou techniku, z níž jednou z nejzajímavějších byl dozajista výkonný sovětský vrtulník Mi-25 Hind, který libyjská armáda nechala napospas na základně Ouadi Doum situované na severu Čadu.

Američané chtěli využít dané situace po konci konfliktu a začaly v přísném utajení chystat akci, jež měla sovětský vrtulník z čadského území dostat. A rozhodně její plánování nebylo jednoduché. Musíme si uvědomit, že mezi USA a Libyí panovaly špatné, vyhrocené vztahy. Ty se ještě zhoršily poté, co Kaddáfího vláda zorganizovala bombový útok a diskotéku La Belle v Západním Berlíně, při němž zemřeli tři lidé včetně amerických občanů, Američané v odvetě nařídili bombardování Tripolisu a Benghází, kdy zemřelo přes 100 lidí.

Operace Mount Hope otevřela několik závažných otázek. V prvé řadě, jakým způsobem bude odvezen sovětský vrtulník. Padlo rozhodnutí, že bude přepraven vzduchem, čímž se otevřela další otázka, jaký stroj bude z čadského území Mi-25 Hind přepravovat. Jako nejvhodnější prostředek byl vybrán vrtulník CH-47 Chinook, který používal 160. letecký pluk zvláštních operací. Samotné akce se pak měly zúčastnit dva tyto stroje. Chinook byl posléze vyzkoušen, zda jse schopný sovětský vrtulník skutečně unést.

Jako další možný problém byl vyhodnocen fakt, že Chinooky neměly schopnost doplňovat za letu palivo. Američané se tak rozhodli, že vrtulníky budou vyloženy z obřího transportního letounu C-5 Galaxy. USA si musely také zajistit na mezinárodním poli ,,přízeň" Čadu, z jehož území měl sovětský vrtulník zmizet. Jak už jsme shora uvedli, Američané v ,,Toyotové válce" podporovali právě Čad, který si v rámci připravované operace ještě zavázaly dodávkou raketových kompletů FIM-92 Stinger a příslušnou hotovostí, která měla jít na konto čadské vlády.

mi-25

        Sovětský vrtulník Mi-25 Hind je nakládán do letounu C-5 Galaxy (Foto: US Army, volně k použití)

 

V samotné operaci byla klíčová příprava jednotlivých navazujících kroků před samotnou ,,krádeží" Mi-25. Do Čadu Američané poslali specialisty, kteří měli za úkol monitorovat akce Libyjců v okolí základny Ouadi Doum. I po skončení konfliktu v roce 1987 totiž libyjské jednotky stále v oblasti operovaly a představovaly pro Američany riziko.

Začátkem června 1988 se zdálo, že je vše připravené: Chinooky budou vyloženy z noci z letounu C-5 Galaxy, poletí blízko nad oblastí, kde se nacházel sovětský vrtulník, jeden z amerických strojů ,,obváže" Mi-25 a odveze jej pryč z čadského území. To vše pod bedlivým dohledem francouzských stíhaček Mirage F-1, které měly Chinooky krýt.

10. června 1988 v noci se Chinooky přemístily z čadského letiště N'Djamena do oblasti základny Ouadi Doum, kde se nacházel cenný sovětský náklad. Samotná operace pak zúročila pečlivé přípravy a dopadla úspěšně. Jeden Chinook převážel v podvěsu trup sovětského vrtulníku, druhý pak další součástky Mi-25. Chinooky pak na cestě zpět učinily zastávku na letištích Faya-Largeau a Moussoro, kde doplnily palivo. 21. června 1988 ukořistěný vrtulník přistál na letišti N'Djamena, kde byl naložen do letounu C-5 Galaxy a převezen do USA.

Na první pohled nesnadná operace však nevzbudila žádný zájem Libyjců, kteří o ní neměli ani tušení. Američané získali Mi-25 a mohli ho podrobit pečlivému zkoumání. Poznatky získané z analýzy gunshipu pak mohli využít v dalších konfliktech, jichž se sovětské vrtulníky Mi-25 zúčastnily.

 

Zdroj: War is Boring

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace