Křižník Almaz si zabojoval v rusko-japonské válce, nakonec ho sešrotovali ve Francii

Křižník Almaz si zabojoval v rusko-japonské válce, nakonec ho sešrotovali ve Francii
Autor: public domain|Popisek: Křižník Almaz
03 / 11 / 2020, 10:00

Carské námořnictvo posílil na počátku 20. století křižník Almaz. Ten byl nasazen v rusko-japonské válce, poté se z něho stal nosič hydroplánů.

Za stavbou ruského nepancéřovaného plavidla stále petrohradská loděnice. Stavba začala v září 1902 a v červnu 1903 byl Almaz spuštěn na vodu. Následně, v roce 1903, jej pak carské námořnictvo zařadilo do služby.

Výtlak křižníku, jehož posádka čítala necelé tři stovky mužů, činil 3 285 t, mohl vyvinout rychlost 19 uzlů, jeho dosah byl 3 350 námořních mil při rychlosti 10 uzlů. Plavidlo poháněly parní stroje, 16 kotlů a dva lodní šrouby. Celkový výkon Almazu činil 7 500 koňských sil. co se týče výzbroje, křižník byl osazen čtyřmi Canetovými děly ráže 75 mm, osmi kanony ráže 47 mm a dvěma kulomety ráže 7,6 mm. Jak už jsme uvedli jinde, plavidlo bylo nepancéřované.

Almaz byl bojově nasaze v důležité rusko-japonské válce v roce 1905, v níž nakonec Rusko prohrálo, což vedlo ke krizi carského režimu. Almaz bojoval v klíčové bitvě u Cušimy, kde byl součástí ruské eskadry, která byla ,,na hlavu" poražena. Almazu se však podařilo, stejně jako dvěma ruským torpédoborcům uniknout do Vladivostoku. O několik let později se Almaz stal součástí Černomořského loďstva.
V roce 1915 pak bylo plavidlo upraveno na nosič hydroplánů, ale ponechalo si palebnou sílu křižníku.

Celkem mohl Almaz pojmout čtyři hydroplány. Po skončení první světové války, kdy byl Almaz v aktivní službě, křižník ukořistili Němci, po jejichž kapitulaci v listopadu 1918 převzali Almaz Britové. Ti jej posléze předali belogvardějským silám bojujícím proti Rudé armádě. Bělogvardějci pak zařadili plavidlo do své eskadry, po vítězství bolševiků v krvavé občanské válce, si Almaz přisvojili právě oni.

Nicméně vzhledem k nevyhovujícímu technickému stavu se již do služby nevrátil. Čekal jej tak smutný osud, kdy byl v roce 1934 prodán do Francie na sešrotování.

Zdroj: History.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace