Legenda jménem Polikarpov Po-2. Z jeho slabých stránek Sověti vymačkali maximum

Legenda jménem Polikarpov Po-2. Z jeho slabých stránek Sověti vymačkali maximum
Autor: Douzeff CC BY-SA 3.0|Popisek: Polikarpov Po-2 ,,Kukuruznik"
15 / 06 / 2020, 13:00

Letoun Polikarpov Po-2 ,,Kukuruznik" (před rokem 1944 označován jako U-2) byl navržen jako cvičný letoun, který měl nahradit dosavadní U-1 (kopii letounu Avro 504). Byl vyráběn v letech 1928-1959, přičemž po druhé světové válce byl produkován i v Polsku. I když se jednalo výkonově o slabší letoun, Sovětům posloužil více než dobře.

Sovětský dvouplošník Polikarpov Po-2 byl využit během druhé světové války k řadě rozličných úkolů. Sloužil momo jiné jako spojovací, cvičný, sanitní nebo noční bombardovací letoun. Letoun byl využit i v civilním sektoru jako práškovací letoun. Dále existovaly i verze dopravní, se třemi sedadly, přičemž jedna z variant byla i pětimístná. Několik strojů bylo vybaveno plováky.

I když se nemohl měřit s nepřátelskými stroji, je dodnes považován v Rusku za legendu, a to přesto, že v době německého napadení Sovětského svazu byl letoun považován za zastaralý, neoplýval velkou rychlostí a měl poměrně malý dolet. Z jakého důvodu? 

Sověti totiž dokázali mistrně proměnit nevýhody letadla ve svou výhodu. Na rozdíl od letounů, které byly schopné vyvíjet velkou rychlost, sovětský dvouplošník dokázal přistát a odstartovat na těch nejmenších a nepřipravených letištích, a také přímo na bojišti.

Po-2 se vyznačoval svou mnohostrannou využitelností, ale největší ostruhy si zřejmě dobyl jako lehký noční bombardér. Zde pak využil své malé rychlosti, která mu umožnila letět v nízké výšce a vyhnout se stromům či budovám a zasáhnout s velkou přesností předem stanovené cíle na zemi. Proto také byly Polikarpovy tak efektivní.

,,Po-2 nedovoloval Němcům v noci spát. Dlouhý rachot na nebi, výbuch bomby a pak znovu rachot. Přesnost strojů byla úžasná," vzpomínal po letech pilot Jurij Kožin na proslavený stroj. Při těchto akcích představovalo velkou výhodu to, že Polikarpov měl v podstatě jednoduchou konstrukci, a dokázal se vyhnout německým radarům.

Na letounech Po-2 rovněž prováděly své operace legendární ,,Noční čarodějky", neohrožené pilotky jako například Marina Raskina, které se s chutí pouštěly do boje s německými vetřelci. Noční bombardování německých pozic sovětskými pilotkami pak nadělalo v nepřátelských řadách doslova paseku.

Po-2 tak odvedl Sovětům výborné služby. Světlo světa spatřilo více než 33 000 kusů letounu, čímž se stal jedním z nejmasověji vyráběných strojů vůbec. Navíc byly Polikarpovy velmi levné na výrobu a rovněž jednoduché na opravu. Stroje se tak zařadily právem mezi sovětské legendární letouny. 

 

Zdroj: Russia Beyond

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace