Legendární Letoun F-111: vietnamský fantom, který měl na mušce i Kaddáfího

Legendární Letoun F-111: vietnamský fantom, který měl na mušce i Kaddáfího
Autor fotografie: Robert Sullivan, flickr public domain|Popisek: F-111
05 / 11 / 2022, 16:00

Letoun F-111, přezdívaný Hrbáč, se zapsal neoddiskutovatelně do historie. Byl to stroj, jenž i přes své četně nedodělky se ukázal jako mimořádně efektivní v bojových nasazeních.

Vývoj letounu, technické nedodělky

Na letounu se začalo pracovat na přelomu 50. a 60. let, jeho vývoj měla na starosti společnost General Dynamics. Konstruktéři byli vedeni myšlenkou, že bude v dohledné době nutné nahradit stíhací bombardéry bombardéry F-100 Super Sabre, F-101 Voodoo a F-105 Thunderchief. Hlavními požadavky na nový stroj tak byl dostup přes 18 000 m, maximální rychlost více než 2 Machy, schopnost nasazení stroje za jakéhokoliv počasí a také schopnost svislého a krátkého vzletu a přistání.

Jak už jsme uvedli jinde, stroj pak byl prvním sériově vyráběným letounem s měnitelnou geometrií. Zajímavé bylo také řešení kabiny posádky, kdy pilot a operátor zbraňových systémů neseděli za sebou, ale vedle sebe. V případě krizové situace navíc kabina sloužila jako únikový modul, jež se pomocí výbušnin a raketových motorů oddělila od letounu. S motory však souvisely určité potíže, protože první ,,Hrabáče" byly poháněny motory Pratt & Whitney TF30-P-1, jež zejména při vysokých rychlostech nebyly spolehlivé. To se později změnilo a další sériově vyrobené F-111 už poháněla dvojice motorů TF30-P-3.

f111

                                                 Kokpit F-111 (Foto: Allan Henderson, flickr (CC BY 2.0)

 

První let ,,Hrabáče" se uskutečnil 21. prosince 1964, zařazen do služby byl stroj 18. července 1967. Vše se neobešlo bez již zmíněných problémů. Kritiku budila cena letounu, kdy v roce 1965 se odhadovaly náklady na výrobu jednoho stroje mezi 4,5 - 6,3 milionů dolarů. To převyšovalo původní plány a v důsledku způsobilo výrazné škrty na množství pořízených letadel v budoucnu. V témže roce tak byla uzavřena objednávka na 431 letounů, nicméně v původním záměru se počítalo s dvojnásobkem dodaných letounů americkému letectvu. Celkem se vyrobilo 563 kusů letounu. V roce 1974 bylo společností Grumman modifikováno několik strojů pro elektronický boj. Úprava nesla název EF-111A Raven (,,Havran").

Nasazení letounu F-111

Vzhledem k době, kdy letoun vznikal, bylo jasné, že jedno z prvních nasazení si odbyde F-111 ve vietnamské válce. Letouny provedly do konce března 1968 celkem 55 nočních misí proti cílům v severním Vietnamu, nicméně za pět týdnů ztratilo americké letectvo tři ze šesti F-111, a další ostré nasazení tak muselo být zastaveno. Posléze se zjistilo, že stroje nebyly sestřeleny, ale ztráty byly způsobeny konstrukčními vadami, které se týkaly křídel a ocasních ploch. Nicméně letouny se později nadále zúčastnily kampaně proti severnímu Vietnamu například v rámci operace Linebacker II. v roce 1972. Nejen tam letouny vynikly svou vysokou úspěšností při zasahování pozemních cílů, a to i při špatné viditelnosti.

F-111A se vrátily do jihovýchodní Asie v září 1972. Podílely se na letecké ofenzivě Linebacker II a prováděly bombardovací mise proti cílům v Severním Vietnamu a Laosu uprostřed monzunové sezóny. Létaly bez pomoci letadel elektronického boje nebo tankovacích KC-135. 8. listopadu 1972 provedly 20 náletů na Severní Vietnam v tak špatném počasí, že ostatní letadla musela zůstat uzemněna. Čtyři F-111A byly schopny dopravit na cíl tolik pum jako 20 letadel F-4 Phantom II. Letouny F-111A prováděly bombardovací mise i v Kambodži až do 15. srpna 1973. Celkově absolvovaly F-111A přibližně 4000 bojových misí. Zaznamenaly vysokou mírou úspěšnosti při zasahování pozemních cílů a to i když byla viditelnost téměř nulová. V souvislosti s bojovou činností ztratilo americké letectvo pouze šest letadel.

Zajímavá byla také účast F-111 ma bombardování libyjského Tripolisu na jaře 1986. Do hledáčku se Libye dostala především za administrativy prezidenta Ronalda Reagana, mezi jehož prioritami byl boj s terorismem, který Libye aktivně podporovala. ,,Vzteklý pes" Muammar Kaddáfí tak měl být ,,přibalen" do protilibyjské kampaně. Do ní se zapojilo i 24 letounů F-111 a celkem skoro stovka amerických letounů. F-111 shazovaly na cíle jak neřízené, tak laserem naváděné pumy.

Protivzdušná obrana sestřelila jeden americký stroj F-1111. Reaganův nevyřčený cíl, že chce bombardováním odstranit i Kaddáfího, se však nenaplnil. ,,Vzteklý pes" byl totiž varován italským premiérem Bettinem Craxim. Ten se netajil sympatiemi k diktátorovi, kterému včasným varováním zachránil život. Ten však z kampaně El Dorado Canyon vyvázl stejně jen o vlásek.

Za zmínku pak ještě stojí nasazení verze F-111F ve válce v Zálivu na počátku 90. let. Tam kromě jiného operovala i již zmíněná modifikace EF-111A Raven. Právě letouny F-111F hrály nezastupitelnou roli při ničení irácké velitelské a řídící infrastruktury. Provedly 2 500 letů a zničily 2 203 cílů likvidovaly s vysokou přesností tanky a obrněná vozidla.

,,Hrabáč" byl vyřazen ze služby v roce 1996, o dva roky později čekal stejný osud i modifikace EF-111A Raven. I když se letouny F-111 bojově více než osvědčily svou vysokou efektivitou, musel si své renomé vybojovat navzdory překročeným nákladům, určitým technickým problémům a počáteční nedůvěře i ze strany médií. Nakonec však stroj ukázal v mnoha kampaních své kvality a v současné době je hodnocen více než pozitivně.

 

Zdroj: history.com, Wikipedia


Tagy článku