,,Létající rakve" aneb nejhorší letouny v historii druhé světové války (V.) - torpédový bombardér Douglas TBD Devastator byl pomalým a zastaralým strojem, který v boji selhal

,,Létající rakve&quote; aneb nejhorší letouny v historii druhé světové války (V.) - torpédový bombardér Douglas TBD Devastator byl pomalým a zastaralým strojem, který v boji selhal
Autor: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Douglas_TBD_Devastator_of_VT-6_in_flight,_1938_(80-G-19341).jpg|Popisek: Douglas TBD Devastator
12 / 05 / 2019, 10:00

V našem seriálu o nejhorších letounech druhé světové války si dnes představíme jednomotorový dolnoplošný torpédový bombardér Douglas TBD Devastator, který však rozhodně nedostál svému přízvisku a v boji zklamal.

Douglas TBD Devastator vznikal ve 30. letech a USA Navy měla představu, že stroj bude schopný jak klasického, tak torpédového bombardování. Devastatory měly nahradit palubní bombardéry typů Martin MB-2 a Great Lakes TG-2. První let stroje se uskutečnil v roce 1935 a zařazen do služby byl v roce 1937. US Navy si objednala o rok dříve 114 kusů Devastatoru. Tento bombardér se mohl pyšnit několika prvenstvími. Byl to první běžně užívaný celokovový jednoplošník na letadlových lodích amerického námořnictva a jako první měl plně zakrytou kabinu a hydraulicky sklápěná křídla.

Bombardér byl poháněn jedním dvouhvězdicovým čtyřdobým vzduchem chlazeným zážehovým čtrnáctiválcem Pratt & Whitney o výkonu 671 kW (900 koňských sil). Výzbroj stroje tvořil jeden kulomet M2 Browning ráže 7,62 mm ráže 7,62 mm, jeden pohyblivý kulomet M2 Browning ráže 7,62 mm (v některých případech byl instalován dvojkulomet). Bombardér ne 1 torpédo Bliss–Leavitt Mark XIII ráže 569 mm, 2 × pumy o hmotnosti 454 kg a 12 × puma o hmotnosti 45 kg.

Technicky se jevil bombardér ještě ve 30. letech jako pokročilý, nicméně s nástupem války rychle zastarával. Srážela ho zejména malá rychlost, stroj dosahoval maximální rychlosti jen něco málo přes 300 km/h a ještě k tomu musel snížit poměrně hodně svou rychlost, aby mohl vypustit torpédo. Byl to podobný problém, jako měl britský bombardér Blackburn Botha, který jsme si představili v jednom z minulých dílů. Dalším negativem amerického torpédového bombardéru byly slabé obranné schopnosti, což se později projevilo při nasazení stroje ve druhé světové válce a faktu, že bombardér si vzhledem k těmto skutečnostem ,,příliš" nezabojoval.

Devastatory sloužily na letadlových lodích USS Saratoga, USS Hornet, USS Ranger, USS Saratoga, USS Enterprise, USS Wasp či USSS Lexington. Co se týče bojového nasazení, bombardér se se účastnil operací na začátku druhé světové války, nejvýznamnější z nich pak byla důležitá bitva v Korálovém moři, kde souboj Japonců a Američanů obstaralo letectvo, protože loďstva se ani na okamžik neviděla. Dalším bojovým nasazením Devastatorů byla další stěžejní bitva u Midway, kde však bombardéry utrpěly těžké ztráty. Stroj nebyl schopen čelit vynikajícím japonským stíhačkám Zero a z 41 bombardérů nasazených do akce se vrátilo pouze 6!

Neúspěšnost v boji vedy k tomu, že US Navy rozhodla v roce 1944 o vyřazení bombardérů. Celkem bylo vyrobeno 130 kusů stroje, který zpočátku vypadal nadějně, až se v přímé konfrontaci ukázalo, že bojové schopnosti stroje jsou zcela nedostatečné. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace