,,Létající rakve" aneb nejhorší letouny v historii druhé světové války (VI.): Záchytný raketový stíhací letoun Messerschmitt Me 163 Komet se často měnil v smrtící past

,,Létající rakve&quote; aneb nejhorší letouny v historii druhé světové války (VI.): Záchytný raketový stíhací letoun Messerschmitt Me 163 Komet se často měnil v smrtící past
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Me 163 Komet
19 / 05 / 2019, 10:00

Me 163 Komet měl sice pozoruhodnou konstrukci a poháněl jej raketový pohon, ale sužovala jej řada technických problémů, takže nakonec Němcům na konci války tento ,,technologický zázrak", za nějž byl považován, nepomohl.

Záchytný raketový stíhací letoun Messerschmitt Me 163 Komet mělo být esem, které chtěli nacisté vytáhnout ke konci války. Raketový motor, velká rychlost a vysoký dostup měly do řad nepřítele nepřítele vnést na konci války zmatek a způsobit také četné škody. Představa byla taková, že letoun měl vystoupat do výšky zhruba 10 000 metrů, vyhlédnout si cíl, a na něj zaútočit střemhlavým letem.  

                                       

Na stíhači se začalo pracovat na počátku 40. let a nový letoun, který byl zkonstruovaný jako bezocasý, měl být podle plánů šéfkonstruktéra Alexandera Lippische a jeho spolupracovníků osazen revolučním raketovým motorem. Původní označení letounu bylo Lippisch P 01 V1, V2 a V3, ale posléze se změnilo na Me 163. První prototyp byl na světě v roce 1940 a od srpna stejného roku probíhaly letové zkoušky, během nichž dosahoval stroj rychlosti kolem 550 km/h. První let stroje se pak uskutečnil 13. srpna 1941.

Komet mohl dosáhnout maximální rychlosti 960 km/h ve výšce 3 000 m, dostup činil 12 100 m a stoupavost 3666 m/min. Pohonnou jednotku tvořil jeden raketový motor Walter HWK 109-509 A-2. Letoun byl vyzbrojen dvěma kanony MK 108 ráže 30 mm uložených v kořenech křídla. Výroba průkopnického letounu probíhala dva poslední roky války a celkem se vyrobilo 370 kusů.

Na ,,papíře" vypadal Komet velmi slušně, nicméně ho srážely zásadní nedostatky. Protože byl stroj rychlý, dělalo mu nezřídka problémy zaměřování nepřítele. Dolet letounu pak byl doslova tristní, protože měl palivo zhruba na 7-8 minut letu. Nemluvě pak o tom, že přistávání se často změnilo pro pilota v horor. Při tomto manévru se totiž v mnoha případech stroj proměnil doslova ve smrtící hořící past. 80% ztrát letounů bylo způsobeno právě incidenty při přistání, ale i při vzletu.

Vzhledem k faktu, že Komet byl nasazen na konci války, neměl šanci už její průběh samozřejmě zvrátit. To však ,,nebránilo" tomu, aby si německé stroje připsaly celkem zajímavé ,,zářezy". 24. srpna 1944 přišla ,,hvězdná hodina" 8 Kometů z 1. letky Jagdgeschwader 400, když sestřelily 4 bombardéry B-17 Flying Fortress z bombardovacího svazu 92., 305., 381. a 457 BG mířících k německému městu Leuna.

Na konci války se Komet dostal i do rukou spojenců, když se SSSR, USA, Velké Británii či Francii podařilo jich několik ukořistit. Tyto země pak stroj podrobily nejrůznějším testům.

O Me 163 Komet se hovořilo jako o technologickém zázraku, ale jak už jsme uvedli, srážely ho zásadní nedodělky, které znatelně ovlivnily jeho celkový výkon. I tak vstoupil do historie jako první operačně nasazený bezocasý letoun, který poháněl raketový pohon.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace