,,Létající rakve" aneb nejhorší letouny v historii druhé světové války (VIII.) - bombardéru Breda Ba.88 nepomohla ani italská propaganda, nakonec sloužil jako cvičná návnada

,,Létající rakve&quote; aneb nejhorší letouny v historii druhé světové války (VIII.) - bombardéru Breda Ba.88 nepomohla ani italská propaganda, nakonec sloužil jako cvičná návnada
Autor: CC BY-SA 3.0|Popisek: Breda Ba.88 Lince
02 / 06 / 2019, 10:00

V našem seriálu si dnes představíme italský bombardovací letoun Breda Ba.88 Lince (Rys), který měl být leteckou ,,výkladní skříní" fašistické Itálie. Díky mnoha faktorům, které ovlivnily celkový výkon letounu, se tak nakonec nestalo.

O dvoumotorovém bombardovacímu letounu Breda Ba.88 se říká, že je opravdu jedním z nejhorších strojů druhé světové války. Přitom realita mohla být diametrálně odlišná, protože později ,,notoricky špatný" letoun ještě před válkou v roce 1937 ustanovil několik rekordů v rychlosti a doletu. Toho samozřejmě náležitě využila italská propaganda a Mussoliniho režim.

Od Ba.88 se tak očekávalo, že ve válce bude velmi platným letounem, který bude plnit více cílů - být jednak bombardérem, útočit na pozemní cíle, zajišťovat průzkum i přímou leteckou podporu. Vývoj letounu si vzala pod svá křídla společnost Ernesto Breda a práce na novém bombardéru probíhaly v polovině 30. let. První let stroje se uskutečnil v říjnu 1936, zařazen do služby byl v roce 1939. Následně se rozběhla sériová výroba Lince, první série čítala 148 strojů.

Bombardér, jehož osádku tvořili dva muži, byl 10,79 m dlouhý, rozpětí křídel činilo 15,6 m. Maximální rychlost stroje byla 490 km/h, dolet 1640 km a dostup 8 000. Lince pohánely dva hvězdicové motory Piaggio P.XI RC. 40 o výkonu 746kW (1000 koní). Stroj byl vybaven třemi kulomety ráže 12,7 mm, jedním kulometem ráže 7,7 mm a mohl shodit až 1000 kg bomb.

Právě zbraně se však ukázaly být Achillovou patou bombardéru. Bylo rozhodnuto o tom, že Ba.88 má být posléze později modifikován na útoky na pozemní cíle. Se všemi zbraněmi, který mi byl stroj vybaven, však úměrně stoupla i jeho hmotnost, čímž klesly poměrně zásadně výkony a letové charakteristiky Lince.

To se záhy projevilo i při nasazení Lince ve Francii, které krátce předtím Itálie vyhlásila válku. Jednotka složená ze 12 Ba.88 sice zaútočila na ostrov Korsika, aniž by utrpěla ztráty, avšak naplno se projevily nedostatky letounů. Fiaskem skončila pro Ba.88 a také italskou propagandu kampaň v severní Africe. Kvůli tomu, že bombardéry měly motory s prachovými filtry, se strojům natolik přehřívaly motory, že nemohly vyvinout ani poloviční rychlost. Mnoho letounů během africké kampaně ani nevzlétlo.

Krach zaznamenal letoun i v připravovaném útoku na britské cíle v egyptském Sídí el-Barrání v září 1940. Ten však musel být nakonec zrušen. Stroje měly problém držet formaci, nebyly schopné dosáhnout operační výšky. To už si italský režim uvědomil, že s těmito výkony je nasazení Ba.88 zbytečné a stroj následně plnil podřadné funkce, jako například cvičná návnada na letištích pro italské piloty.

Stroji tak nepomohla ani masivní italská propaganda a projekt Ba.88 tak skončil neúspěchem či přímo ostudou.  

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace