Letoun CAC Boomerang - australská zbraň proti japonské expanzi. Prototyp byl hotov za 16 týdnů

Letoun CAC Boomerang - australská zbraň proti japonské expanzi. Prototyp byl hotov za 16 týdnů
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: CAC Boomerang
01 / 12 / 2020, 10:00

Austrálie se připravovala během druhé světové války na možnou japonskou invazi, proto činila patřičné kroky pro svou obranu. Na nebi měl čelit Japoncům letoun CAC Boomerang.

Austrálie se musela potýkat v prvních letech války s nedostatkem stíhacích letounů, které jí zatím Velká Británie nedodávala. Austrálie tak byla nucena vzhledem k potenciálnímu japonskému nebezpečí v poměrně krátkém čase improvizovat a vyvinout vlastní stroj, kterým byl v tomto případě jednomotorový jednomístný stíhací CAC Boomerang. Austrálie se v jednu dobu připravovala i na japonskou invazi a potřeba stíhacích letounů tak nabývala ještě větší nutnosti.

Koncem roku 1941 se tak dali australští inženýři do práce a celý projekt nesl rysy improvizace, protože letoun potřeboval být hotov co možná nejdříve. Konstrukce letounu byla svěřena společnosti Commonwealth Corporation (CAC). Na počátku příštího roku učinila vláda ovjednávku na stavbu 105 sériových kusů stroje. Ač se to zdá téměř neuvěřitelné, již po 16 týdnech (!) se zalétal první prototyp letounu. Do služby byl letoun zařazen o rok později.

Jednomístný stroj mohl dosahovat maximální rychlosti 491 km/h. Poháněl jej čtrnáctiválcový dvouhvězdicový motor Pratt&Whitney R-1830-S3c4-G Twin Wasps dvojstupňovým kompresorem, o výkonu 895 kW. Výzbroj tvořily dva kanony Hispano ráže 20 mm, umístěné v trupu, doplněné čtyřmi kulomety Browning ráže 7,7mm v křídlech a čtyřmi dýmovnicemi každá o hmotnosti 9 kg umístěné pod křídlem.

Na druhé straně neuspokojivé výkony letounu byly dány velmi omezeným časem. Austrálie tak sice disponovala vlastním narychlo zkonstruovaným stíhacím strojem, ale pro své nízké výkony nenašel takové uplatnění, jaké si Austrálie představovala. Australské královské letectvo Boomerang sice nasadila k protivzdušné obraně západní a severní Austrálie, nicméně s nevalným úspěchem.

V původní roli se tak letoun příliš nepředvedl, ale Australané pro něj našli jiné uplatnění v podobě podpory svých pozemních jednotek, které bojovaly v nehostinných džunglích Nové Guineje. Přímou bojovou podporu poskytovaly Boomerangy australským jednotkám také na Borneu či Šalamounových ostrovech.

Celkem bylo vyrobeno 250 kusů letounu, sériová výroba se zastavila v lednu 1945. I když nakonec k japonskému napadení Austrálie nedošlo, zůstaly Boomerangy ve službě až do japonské kapitulace, čímž definitivně skončila druhá světová válka. Pak byly ze služby vyřazeny.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace