Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným" omylem

Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným&quote; omylem
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: B-58 Hustler
13 / 11 / 2018, 18:00

Convair B-58 Hustler byl americký strategický bombardér, který však nikdy ,,neokusil" přímé nasazení v boji.

Poprvé vzlétl bombardér B-58 Hustler v roce 1956. Exoticky vyhlížející, ale tvarově krásný stroj byl určen jako náhrada za letouny B-47 Stratojet. Nikdy však nebyl nasazen v boji.

Američané v době svého vzniku vsadili zejména na jeho rychlost. B-58 Hustler byl rychlejší než sovětské stíhačky B-52 Stratofortress nebo zmíněný B-47 Stratojet. Parametry Hustleru byly v padesátých, respektive šedesátých letech slibné. Stroj byl 29,5 metru dlouhý, 8,9 metru široký, rozpětí křídel činilo 17,3 metru. Pohonné ústrojí sestávalo ze 4 proudových motorů General Electric J79-GE-5A. Každý z nich měl tah 69,3 kN. Maximální rychlost stroje byla 2600 km/h ve 12 000 metrech.

psali jsme: Legendární bombardéry B-52 Stratofortress mohou létat dalších padesát let. Potřebují ale nové motory

Rychlost měla být podle designerů bombardérů takřka ,,vším". V roce 1964 CIA usuzovala, že jediným sovětským letounem, který je schopen B-58 pronásledovat, je MiG-21, a stejně by byly podle CIA šance na úspěšný zásah ,,okrajové". Hustler byl vyzbrojen jedním kanónem M61 Vulcan a k dispozici měl jednu atomovou bombu B43 nebo B61.

B-58

Hlavním faktorem, který bezprostředně ovlivnil další osud B-58, byl rozvoj protiletadlových raket v šedesátých letech. Pro Hustler to znamenalo změnu jeho úkolů na průniky v malých výškách, což na druhé straně zvýšilo spotřebu paliva a snížilo rychlost a dolet. Navíc byl stroj mechanicky velmi komplikovaný, a proto také jeho vývoj byl o poznání složitější a dražší než třeba B-52. Aby byl design trupu přizpůsoben do žádoucího tvaru (lahev coca-coly), neslo to s sebou dramaticky zvýšené náklady a způsobilo to navíc zpoždění v rámci celého programu vývoje letounu.

psali jsme: Video: Strategické bombardéry B-52, B-1 a B-2 nad Guamem

Bylo jasné, že o bombardér s ,,ladnými" křivkami a zajímavým designem bude klesat zájem amerických ozbrojených sil a nemá tak před sebou budoucnost. To dokladuje fakt, že i když bylo původně objednáno 244 kusů bombardérů, nakonec bylo toto číslo sníženo na 116. Koncem šedesátých let se Hustler stal v podstatě zbytečně vydržovaným strojem a v roce 1970 byl poslední kus vyřazen.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: warisboring.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace