Letov Š-231 - československý stíhací dvouplošník ,,psal" španělskou historii

Letov Š-231 - československý stíhací dvouplošník ,,psal&quote; španělskou historii
Popisek: Š-231
18 / 07 / 2019, 10:00

Slavný konstruktér Alois Šmolík stál za vývojem československého stíhače Letov Š-231, který byl bojově nasazen ve Španělské občanské válce.

Na dalším z řady československých stíhačů se začalo pracovat na počátku 30. let v závodě Letov, a svůj originální otisk mu propůjčil legendární konstruktér Ing. Alois Šmolík. Konstrukce budoucího letounu navazovala na předchozí typy Š-31, Š-131 a Š-31a. Letoun byl hotov v polovině 30. let a představil se ještě s původním motorem Walter Mistral na pařížském aerosalonu v roce 1934. Ministerstvo národní obrany si mezitím, v roce 1933, objednalo celkem 25 těchto letounů. O dva roky později pak byl stroj zařazen do služby. 

Délka stroje činila 7,80 m, rozpětí 10,06 m. Pohonnou jednotku tvořil jeden vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Bristol Mercury IV o výkonu 411,9 kW. O Š-31 bylo uvažováno jako o stroji, který se měl stát hlavním stíhacím letounem u československého letectva. Nakonec však dostal přednost jiný slavný letoun Avia B-534. Stroj mohl vyvinout rychlost 348 km/h, dostup činil 9 300 m a dolet 450 km. Letoun byl vyzbrojen čtyřmi kulomety vz. 28, ráže 7,92 mm, dva se nacházely v trupu a dva ve spodním křídle. 

š-231

Tyto stroje měly šanci stát se ve 30. letech hlavními stíhacími letouny čs. armády, ale nakonec si armáda vybrala dodnes známé Avie B-534, který jej předčil prakticky ve všech technických údajích, hlavně však v rychlosti, stoupavosti či dostupu.

Otázkou pak zůstávalo, co dělat s novým stíhacím dvouplošníkem z Letovu. Bylo rozhodnuto o tom, že letouny Š-231budou nabídnuty k prodeji do Španělska, protože tvořily v té době postradatelnou výzbroj pro československou armádu. Navíc republikánské síly bojující proti frankistům potřebovaly nutně výzbroj včetně letounů.  Další osudy Š-231 jsou tedy posléze pevně spojeny se Španělskou občanskou válkou, která propukla v roce 1936. 

Do Španělska putovalo republikánům přes Estonsko celkem 22 letounů Š-231 společně s 28 lehkými bombardovacími letouny Aero -101 včetně dodávky náhradních dílů a 40 rezervních motorů pro oba typy letounů. V té době se jednalo o obchod v hodnotě přes 70 milionů korun, což by se rovnalo v dnešní době částce přes jednu miliardu korun. Jen pro zajímavost: Španělé tehdy zaplatili za jeden kus Š-231 587 912 Kčs.

Na druhé straně právě československé letouny prokázaly dobré služby, Letovy si ,,zabojovaly" na hlavní frontě. Stroje Š-231 bojovaly na španělském nebi až do února 1939 a několik ukořistily i frankistické síly, které ve Španělské občanské válce nakonec slavili vítězství.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace