Lockheed C-130 Hercules - 65 let od prvního letu (23. srpna 1954)

Lockheed C-130 Hercules - 65 let od prvního letu (23. srpna 1954)
23 / 08 / 2019, 10:00

23. srpna 1954 poprvé vzlétl ikonický vojenský dopravní letoun, čtyřmotorový turbovrtulový Lockheed C-130 Hercules. Do služby u U.S. Air Force byl přijat v prosinci 1956, dodnes je ve výrobě a celkem vzniklo přes 2500 kusů. Vzniklo na 40 variant včetně proslulých letounů palebné podpory AC-130, útočných výsadkových, pátracích a záchranných nebo civilního L-100, a létají ve více než 60 zemích. Hercules je nejdéle vyráběným letounem světa. Během šesti dekád služby byl nasazen ve všech konfliktech, do nichž se americké ozbrojené síly zapojily. A v roce 1963 také provedl vzlety a přistání na letadlové lodi - dodnes drží rekord nejtěžšího a největšího letounu s takovou schopností.

Zkušenosti z války v Koreji ukázaly, že ozbrojené síly USA potřebují výkonnější dopravní letoun. Dvoumotorové stroje koncepčně vycházející z letadel 30. a 40. let nepostačovaly ani kapacitou ani doletem. Nový letoun měl mít kapacitu 92 pasažérů, 72 přepravovaných vojáků, nebo 64 výsadkářů. Nemělo jít o přestavěný civilní stroj, ale letadlo specificky zkonstruované pro potřeby ozbrojených sil, a určujícím požadavkem byla nákladová rampa v zádi. Turbovrtulové motory Allison T56 poskytovaly dostatečný výkon při nižší spotřebě než soudobé proudové.

První let prototypu YC-130 byl proveden 23. srpna 1954, tedy právě před 65 lety. Šlo o druhý vyrobený prototyp, ale určený k prvnímu vzletu. Let mezi letištěm společnosti Lockheed v Burbanku a leteckou základnou Edwards trval 61 minut. První sériová verze s maximální vzletovou hmotností 56336 kg dostane označení C-130A, v roce 1959 následovala verze C-130B s delším doletem, a některé C-130A dostaly namísto kolového podvozku lyžiny a byly označeny jako C-130D.

Úctyhodný dolet 3363-5391 km u verze A byl díky novým nádržím v křídlech u verze B prodloužen až na 7805 km. A v roce 1962 vstupuje do služby varianta E s vyšší nosností: maximální vzletová hmotnost činí 70307 kg, při doletu 7564 km. Koncem roku 1964 pak poprvé letěla verze H s novými motory, jejíž dolet dosahuje hodnot 4000-8264 km. Dodnes vyráběná verze J z roku 1996 má maximální vzletovou hmotnost bezmála 80 tun.

Mezi mimořádné výkony Herculesů patří přistání a vzlety z paluby letadlové lodi Forrestal v roce 1963. Pilot tankeru KC-130F od námořní pěchoty James H. Flatley obdržel za testovací lety Záslužný letecký kříž. Přestože byly testy úspěšné, byla pravidelná služba tak velkého stroje na palubě letadlových lodí vyhodnocena jako příliš náročná a nebezpečná, a pro roli palubních dopravních letounů byl vyvinut dvoumotorový letoun Grumman C-2 Greyhound.

Během studené války byly Herculesy nasazené v mnoha rolích, od základní dopravní (mj. například při izraelské operaci Entebbe v roce 1976 nebo Argentinci během nebezpečných nočních zásobovacích letů během války o Falklandy - jeden z argentinských Herculesů byl sestřelem britským Harrierem) po bombardovací (např. pakistánským letectvem upravené C-130B během indicko-pakistánské války v roce 1965).

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace