Lockheed L-2000 měl být americkým Concordem

Lockheed L-2000 měl být americkým Concordem
31 / 07 / 2019, 16:30

Šedesátá léta minulého století byla vzrušujícím obdobím pro výzkum supersonických dopravních letounů tzv Supersonic Transport neboli SST, a aerodynamický tunel ve výzkumném středisku NASA Ames v kalifornském Mountain View v Kalifornii.

Záznamy zkušebního centra ukazují, že tunel byl používán pro desítky soukromých i vládou sponzorovaných testů koncepcí SST.

V roce 1961 prezident John F. Kennedy zavázal vládu, aby dotovala 75% vývoje komerčního letadla, které by konkurovat anglo-francouzskému Concorde, který se v té době vyvíjel. Ředitel Federálního úřadu pro letectví (FAA), Najeeb Halaby , se rozhodl vylepšit design Concorde, než aby se s ním soupeřil. Americké SST mělo být určeno pro přepravu 250 cestujících (více než dvakrát tolik jako Concorde), létar rychlostí Mach 2,7-3,0, a s doletem 7 400 km.

Program byl zahájen dne 5. června 1963 a FAA odhadoval, že do roku 1990 tu bude trh pro 500 SST. Do programu se přihlásil Boeing , Lockheed a North American, jehož design byl brzy odmítnut, ale návrhy společností Boeing a Lockheed byly vybrány pro další vývoj.

L-2000

Na úvodním obrázku technici instalují v tunelu model konstrukce Lockheed L-2000 ve velkém měřítku pro pozemní test asi v roce 1965. Lockheed navrhl dvě verze, mezikontinentální model L-2000-7A pro až 266 cestujících a mírně větší pro 308 cestujících označený L-2000-7B pro domácí lety.

Stejně jako Boeing provedl Lockheed řadu "papírových studií" na různých modelech SST, už od roku 1958. Lockheed hledal letadlo s rychlostí okolo 3 219 km/h. Lockheed znal variabilní geometrii, ale ta byla příliš těžká, inženýři firmy proto upřednostňovali řešení s pevnými křídly. V nejhorším scénáři byli ochotni navrhnout letadlo s pevným křídlem s využitím paliva pro balast.

Přes několik návrhů designu se v roce 1962 Lockheed dopracoval k netopýřícímu křídlu s motory v křídle, ale stále to nebylo optimální. V roce 1963 prodloužili přední okraj křídla dopředu trochu, aby eliminovali potřebu kachního uspořádání, a vytvořili dvojité delta křídlo, motory byly přesunuty pod křídla.

L-2000 ale přesto prohrál v americké vládní soutěži s konkurenčním strojem Boeing 2707, americký program SST byl ale nakonec vládou zrušen.

Obecné charakteristiky L-2000 A7

Kapacita: 273 cestujících
Délka: 83,26 m
Rozpětí : 35,36 m
Plocha křídla: 875 m²
Prázdná hmotnost : 107 000 kg
Max. vzletová hmotnost : 267 600 kg
Pohonná jednotka : 4 × GE4 / J5M nebo Pratt & Whitney JTF17A-21L

Výkony

Rychlost letu : Mach 3.0
Dolet : 7 400 km
Dostup: 23 317 m
Zatížení křídla : 62,61 liber / ft 2 ()

 

Zdroj: Lockheed Martin

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace