Loď, která měla umřít jako poslední – USS Asheville proti japonským torpédoborcům

Loď, která měla umřít jako poslední – USS Asheville proti japonským torpédoborcům
Autor: By Unknown author - National Archives Photograph 80-G-1034878 Appears in US Naval Historical Center biography of USS Ashevillehttps://www.history.navy.mil/our-collections/photography/numerical-list-of-images/nhhc-series/nh-series/80-G-1034000/80-G-1034878.html, Public Domain|Popisek: USS Asheville (PG-21)
29 / 10 / 2021, 10:00

USS Asheville, starý dělový člun z roku 1920, se během své poslední bitvy statečně utkal s obrovskou japonskou přesilou, když Spojenci ustupovali po prohrané bitvě v Jávském moři.

Na začátku 2. světové války se dělový člun sloužící nejprve ve Střední Americe a posléze v Číně přesunula na Filipíny a následně po vstupu USA do války na Jávu, kde měla spolu s ostatními spojeneckými loděmi bránit japonské ofenzívě. Po bitvách v Jávském moři v únoru a březnu 1942 dostala loď příkaz se stáhnout do Austrálie.

Starý dělový člun schopný dosáhnout maximální rychlosti pouhých 12 uzlů a posádkou 162 mužů se na svou poslední cestu vydal pod velením nadporučíka Jacoba W.Britta. Bohužel mezi americkou lodí a relativním bezpečí Austrálie byly 4 letadlové lodě, veteránky útoku na Pearl Harbor, 4 bitevní lodě, křižníky, torpédoborce a ponorky. Japonci navíc věděli, kde se mají spojenecké síly potkat.

USS Asheville objevili Japonci za rozbřesku 3. března a na osamocenou loď zaútočily japonské torpédoborce Arashi a Nowaki, jištěné těžkým křižníkem Maya. Beznadějně přečíslená, pomalá, s malým počtem děl se Asheville dala do boje a pálila tak dlouho, jak jen to šlo. Odeslala ještě signál „napadena“ a udala svou poslední pozici 300 námořních mil jižně od Jávy.

Dva japonské torpédoborce během 30 minut vypálily 300 dělových nábojů na americký dělový člun, příď lodi byla téměř odtržena od zbytku trupu, který byl jen dýmajícími troskami.

Japonci zachránili z celé posádky pouhého jednoho muže, protože pokračovali ke spojeneckému konvoji na horizontu, který následně také zmasakrovali. Onen zachráněný strojník Fred L. Brown zemřel 18. března 1945 na útrapy v japonském zajateckém táboře Makassar na ostrově Celebes.

Příběh lodi USS Asheville je tedy znám pouze z útržkovitých japonských zpráv a prostřednictvím válečného zajatce z potopené lodi USS Pope. Protože válku nepřežili žádní svědci, nebyly uděleny žádné Medaile cti, žádné námořní kříže, žádné citace, zbyla jen matná vzpomínka na ztracenou statečnou posádku 166 mužů, která sváděla beznadějný boj proti japonské přesile.

Zdroj: Rebellion Research

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace