Lstiví Japonci a jejich „trojský krocan“

Lstiví Japonci a jejich „trojský krocan“
Autor: By U.S. Navy - U.S. Navy photo [1] from Navsource.org, Public Domain|Popisek: USS Wake
14 / 03 / 2022, 14:00

Útok na Pearl Harbor byl překvapením pro celé americké námořnictvo, ale nikoho to nepřekvapilo více než Lt. Cmdr. Columba D. Smithe. Byl totiž velitelem USS Wake, říčního dělového člunu umístěného v Šanghaji.

Smith byl japonským vyhlášením války tak překvapen, že jeho loď byla zajata bez výstřelu, když kotvila v přístavu Šanghaj. To, jak to Japonci zvládli, bylo úskočné ale ne tak smrtící jako útok na Pearl Harbor.

Columbus Darwin Smith byl námořníkem ode dne, kdy mu bylo 18 let, kdy sec plavil do Západní Indie. Když vypukla první světová válka, nastoupil jako praporčík a po zbytek války převzal velení stíhače ponorek. Po Velké válce se ocitl na Havaji, kde se plavil mezi Honolulu a Jokohamou.

V roce 1929 se rozhodl zůstat v Šanghaji a stal se říčním námořníkem na zrádné řece Jang-c'-ťiang, která byla dlouho známá jako nebezpečná cesta pro lodě jak kvůli nebezpečí samotné řeky, tak kvůli velkému počtu pirátů, kteří na ní operovali.

Vzhledem k jeho dovednostem na řece a vyhrocené situaci v Asii požádalo americké námořnictvo Smithe, aby převzal velení USS Wake, dělového člunu používaného k zajištění bezpečnosti Američanů v Číně a také tajné rádiové špionážní lodi. Souhlasil a v listopadu 1941 převzal velení.

Čína byla ve válce s Japonskem od roku 1935 a přístavní města byla rychle dobyta. Od té doby měl Wake a jeho 14členná posádka neustálý doprovod japonského námořnictva. Smith byl v zemi už dlouho, poznal mnoho japonských důstojníků a myslel si, že to není nic víc než preventivní opatření.

Když americkému veliteli zavolal japonský námořní důstojník, kterého dobře znal, moc nad tím nepřemýšlel. Důstojník se Smithe zeptal, kde bude 8. prosince (což byl osudný 7. prosince 1941 na Havaji), protože chce jemu a jeho posádce doručit dárek.

Darem byla řada krocanů a on měl opeřence nejen pro posádku USS Wake, ale měl krocany pro každého amerického důstojníka a loď ve městě. Japonský důstojník požádal Smithe, aby mu dal kontakt na ostatní Američany, aby jim mohl nabídnout totéž. Všechno to byla lest, jak zjistit, kam se Američané v okamžicích po překvapivém útoku na Pearl Harbor vydají.

Když přišlo další ráno, Smith byl doma, ne na palubě lodi. Ve 4:20 ráno dostal zprávu od svého ubytovatele o překvapivém útoku na Havaji. Smith se rychle oblékl a zjistil, že ulice jsou plné japonských vojáků s nasazenými bajonety. Spěchal zpět k lodi, aby ji našel pod dohledem japonských jednotek.
Japonci už začali ostřelovat britský dělový člun Peterel, který byl v plamenech a rychle se potápěl. Wake nevypadal poškozen.

Zatímco Smith byl pryč, posádka se také dozvěděla o útoku na Pearl Harbor a když Japonci obklíčili loď, pokusili se ji potopit. Nebyli schopni dokončit práci a byli nuceni se vzdát. Všichni Američané byli odvezeni do zajateckého tábora Woosung, vesnice 10 mil po Yangzte. Wake byl přestavěn a přejmenován na IJN Tatara.

Tatara byla na konci druhé světové války dobyta zpět Američany a prodána Kuomintangu, čínské nacionalistické vládě pod vedením Čankajška. Když byli nacionalisté nuceni uprchnout na Tchaj-wan, loď padla do rukou čínských komunistů.

Smith a někteří spoluvězni se několikrát pokusili o útěk a za každé selhání byli potrestáni a mučeni. Nakonec se jim podařilo úspěšně uniknout a vyhnout se Japoncům během cesty na spojeneckou přistávací dráhu vzdálenou 700 mil, odkud je nákladní letadlo C-47 vzalo nejprve do indické Kalkaty a poté do Spojených států.

Zdroj: We are the Mighty

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace