M1917 - Americká verze francouzského legendárního tanku Renault FT-17. Expediční sbory ve Francii se jich nikdy nedočkaly

M1917 - Americká verze francouzského legendárního tanku Renault FT-17. Expediční sbory ve Francii se jich nikdy nedočkaly
Autor: Wikipedia|Popisek: Lehký tank M1917
24 / 03 / 2020, 11:00

Lehký tank M1917 byl prvním masově vyráběným tankem, který vznikl během první války. Vycházel z koncepce legendárního tanku Renault FT-17.

Potřeba nového tanku vyvstala poté, co USA vstoupily do první světové války na straně Dohodových velmocí. USA totiž neměly v té době k dispozici vlastní tank, což se mělo brzy změnit. Vyvíjený lehký tank M1917 byl tuto mezeru zaplnit a posléze tak vznikl první masově vyráběný americký tank, který designově vycházel z francouzského Renaultu FT-17.

Cílem Američanů tak bylo vyrobit velmi rychle lehký tank s dobrou mobilitou, který by dostaly americké expediční jednotky bojující v lítých bitvách ve Francii. Jako nejvýhodnější řešení se pak jevilo postavit tank na základě již zmíněného francouzského vzoru. 

Sedmitunové vozidlo bylo 5 metrů dlouhé a vešla se do něj dvoučlenná posádka. Tank poháněl vodou chlazený čtyřválec o skromném výkonu 412 koní. Maximální rychlost činila na silnici 8 km/h, dojezd 48 km.  M1917 byl vyzbrojen kulometem M1919 Browning, který nahradil kulomet Marlin Rockwell M1917.

m1917

Původní požadavek armády zněl na 1 200 vozidel, který byl posléze zvýšen až na nereálných 4 400. Americké expediční sbory očekávaly dodávku prvních 100 nových lehkých tanků do dubna 1918 a dalších 600 každý měsíc. Nicméně samotný projekt byl kvůli řadě problémů zpožděn a produkce tanků nezačala v podstatě do podzimu 1918, kdy už světová válka končila. První dokončená vozidla tak spatřila světlo světa v říjnu a dva tanky dorazily do Francie 20.11. 1918, kdy u bylo devět dní po ukončení bojů na západní frontě. Tanky, od kterých se očekávala vydatná pomoc v bitvách, si tak nakonec nestačily zabojovat.

Přitom Američané zejména v létě 1918 nové tanky nutně potřebovali na frontě mít, ale nedočkali se jich. Nakonec musela přispěchat na pomoc samotná Francie, která dodala americkým expedičním silám 144 tanků Renault FT-17, kterými byla vyzbrojena americká lehká tanková brigáda. 

Po skončení války bylo postaveno 950 tanků M1917, které nadále zůstávaly ve službě. Byly doručeny tankovým jednotkám a tvořily komplement ke zhruba 200 tankům Renault FT-17, které se vrátily zpět z Francie. USA poslaly tanky M1917 do čínské Šanghaje v roce 1927 na ochranu konzulátů a budov proti Čankajškově Kuomintangu. Není ale zpráva o tom, že by se M1917 zde účastnil ostré akce. Tanky tak byly o rok později z Číny staženy. Tanky si tedy nezabojovaly ani po skončení první světové války a ve třicátých letech začaly být postupně vyřazovány z americké výzbroje.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace